DZIEJE FILOZOFII CZŁOWIEKA • starożytność Nie interesowano się człowiekiem, jedynie w f i lozof i i jońskiej był przedmiotem zainteresowań w zestawieniu z problematyką kosmologiczną- człowiek jego częścią. Sokrates- człowiek nie z pkt. widz. f i lozo fi i a etyki. Nie ważna jest struktura człowieka, chodzi o stronę wolitywną. • filozof i a chrześcijańska Człowiek jako element porządku spraw Bożych. Bardzo długo w f il ozof i i chrześcijańskiej, teologii" człowiek to obraz Boga- Imago Dei. Podobieństwo do Boga przejawia się poprzez
istotę,
• średniowiec z e- Krąpiec Panował teocentryzm, jedynym wyjątkiem był
TOMASZ Z AKWINU © dla niego, antropologia i głównie antropologia f i lozof i czna stanowiły centrum teologii,
to jest dla niej najważniejsze do dziś najobszerniejszym dziełem o człowieku jest Summa Theologii- połowa o
człowieku wg niego, teologia jest o Bogu, gdyby jednak nie było człowieka, nie byłoby historii
zbawienia
podstawową sprawąjest antropologia filozof i czna nie ma antropologii biblijnej, jak u Krąpca Traktat o człowieku traktuje o człowieku i poznaniu
• wiek XIV poważniejsze zainteresowania człowiekiem
MIKOŁOJ Z KUZY- ' O uczonej niewiedzy '- indywidualizm i moż l iwości intelektualne
• XVII wizja cz ł owieka na gruncie kartezjani/.mu, Pascala, Monteigna David Hume- potrzeba poszukiwania pryncypiów natury ludzkiej Zaakcentował metaf iz ykę i szukał antropologii natury ludzkiej
• XIX nurt antropologizacji człowieka
Kant- interesował się człowiekiem ze względu na jego funkcje
Hegel-człowiek to duch subiektywny, z którego wyłamał się duch absolutny,
ogarniający całą kulturę, najważniejszym dziełem kultury jest f i lozofia Uczniowie Hegla: LEWICA I PRAWICA Bliscy prawicy:
a) Feuerbach- człowiek to szczyt procesu ewolucji, najdoskonalszy byt, ponieważ człowiek jest najważniejszym bytem, Iwszym, należy zdetronizować Boga; tworzy teorię Boga, jako ucieleśnienie marzeń człowieka o doskonałości, wszechmocy. To człowiek wg niego jest ' bogiem '. Ludzie mają cechy Boga rozproszone w różnych ludziach, jeden jest doskonalszy od drugiego. Jego teoria to ANTROPOTEIZM. Wzbudził kontrowersje, ponieważ zastosował to do rozważań socjologiczno-filozoficznych b) Marks- zastosował paradygmat Darwina do nauk społecznych; zajął się religią
komentując książkę Feuerbacha- ' O źródłach religii '. Wg niego, Boga wymyślił ktoś,
kto jest wyalienowany. Religia jest lekarstwem dla ludzi, którzy zgubili swoje
(…)
…
DZIEJE FILOZOFII CZŁOWIEKA
• starożytność
Nie interesowano się człowiekiem, jedynie w filozofii jońskiej był przedmiotem zainteresowań w zestawieniu z problematyką kosmologiczną- człowiek jego częścią. Sokrates- człowiek nie z pkt. widz. filozofii a etyki. Nie ważna jest struktura człowieka, chodzi o stronę wolitywną.
• filozofia chrześcijańska
Człowiek jako element porządku spraw Bożych. Bardzo długo w filozofii chrześcijańskiej, teologii" człowiek to obraz Boga- Imago Dei. Podobieństwo do Boga przejawia się poprzez
istotę,
• średniowiecze- Krąpiec
Panował teocentryzm, jedynym wyjątkiem był
TOMASZ Z AKWINU ©
> dla niego, antropologia i głównie antropologia filozoficzna stanowiły centrum teologii,
to jest dla niej najważniejsze > do dziś najobszerniejszym dziełem o człowieku jest Summa Theologii- połowa o
człowieku > wg niego, teologia jest o Bogu, gdyby jednak nie było człowieka, nie byłoby historii
zbawienia
> podstawową sprawąjest antropologia filozoficzna > nie ma antropologii biblijnej, jak u Krąpca > Traktat o człowieku traktuje o człowieku i poznaniu
• wiek XIV
poważniejsze zainteresowania człowiekiem
> MIKOŁOJ Z KUZY- 'O uczonej niewiedzy'- indywidualizm i możliwości…
… mu w tym pomogły:
-> H. BERGSON- uważał, że istotą człowieka jest taki duch życia, który tkwi w każdym człowieku- elan vital- niepowtarzalność bytu ludzkiego
-> WILHELM DILTHEY- niemieckie określenie oznaczające to samo > nowa dyscyplina filozoficzna, która będzie się zajmować człowiekiem, musi być wg
Schelera autonomiczna wobec nauk szczegółowych > antropologia filozoficzna jest taka, jak filozofia- uprawiał…
… > człowiek religijny to człowiek wyalienowany > marksizm był opium dla ludzi, by znieczulić człowieka na krzywdę społeczną
• Kierkegaard
> prekursor egzystencjalizmu, głosił poglądy przeciwne wszystkim modom
filozoficznym > głosił wyjątkowość egzystencji każdego pojedynczego człowieka, który wg niego jest
niepowtarzalny > egzystencja to podejmowanie wyborów, to jest ludzki tragizm, człowiek zawsze musi
wybierać, ale nie wie co jest za jego wyborem
• Nietzsche
> uważał, że człowiek to twór przejściowy, pomiędzy zwierzęciem a nadczło wiekiem
^- kresem procesu ewolucji ma być właśnie nadczłowiek
> teraz człowiek jest pośredni- ogniwo pośrednie- trochę człowiek, trochę zwierzę
> wg niego, człowiek, mimo że nie jest zwierzęciem, boi się jak ono, może dużo zrobić,
ale ma silne poczucie własnej słabości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)