W WCZESNE DZIECIŃSTWO (0-3) I ŚREDNIE DZIECIŃSTWO (4-6) WCZESNE DZIECIŃSTWO (0-3) ROZWÓJ MOTORYCZNY Rozwój ruchowy - najbardziej wyrazisty przejaw rozwoju w pierwszym roku życia (rozwój psychoruchowy) Prawa rozwoju ruchów:
prawo następstwa cefalokaudalnego *
prawo następstwa proksymodystalnego
prawo następstwa łokciowo-promieniowego
od ruchów globalnych do zlokalizowanych
od ruchów cyklicznych do acyklicznych Postawa ciała: leżąca, siedząca, stojąca, ustalenie postawy stojącej Lokomocja: przekręcanie się z boku na plecy, z brzucha na plecy i odwrotnie, pełzanie, raczkowanie, pierwsze kroki, stopniowa automatyzacja chodu, pokonywanie przeszkód, próby biegania i skakania. Chwyt: odruch chwytny, chwyt dłoniowy prosty, nożycowy, pęsetkowy.
Manipulacja niespecyficzna, później specyficzna, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwój praksji (ruchy narzędziowe), samoobsługa. ROZWÓJ POZNAWCZY Wrażenia i spostrzeżenia Wzrost wrażliwości i czułości wszystkich zmysłów;
Dotyk potwierdza istnienie przedmiotu;
Percepcja intermodalna, identyfikacja polisensoryczna;
Spadek roli kontaktoreceptorów, wzrast telereceptorów;
Spostrzeżenia ogólnikowe, nieuporządkowane, słowo ukierunkowuje spostrzeganie, stopniowe wyodrębnianie elementów istotnych;
18 mies. - ustalenie pojęcia przedmiotu (traktowany jako źródło doznań istniejące obiektywnie). Uwaga- rozwija się z odruchu orientacyjnego, charakter mimowolny, słaba koncentracja i przerzutność, mała podzielność, ograniczony zakres. Eksploracja - czynne badanie świata, początek - odruch orientacyjno-badawczy, dziecko dąży do poznania właściwości przedmiotów. Pamięć - charakter mimowolny i emocjonalny, duża łatwość przyswajania ruchów i stereotypów ruchowych, stopniowy wzrost pojemności i trwałości pamięci. Wyobraźnia -pierwsze wyobrażenia 8-20 mies., odtwórcze, silnie związane z realnymi doznaniami, przejaw rozwoju funkcji symbolicznej. Mowa 1 rok życia - okres wstępny i przygotowawczy; najpierw komunikacja przedwerbalna: krzyk, nieartykułowane dźwięki, płacz, spojrzenia, ruchy ciała, gesty, mimika, gesty wskazujące. Od urodzenia dziecko gotowe do odbioru mowy (słuch fonematyczny).
0-8 tydz. - odruchowy krzyk, odgłosy życiowe
8-20 tydz. - gruchanie
16-30 tydz. - zabawy wokalne
25-50 tydz. -gaworzenia, ekspresywna mowa niezrozumiała
12-18 mies. - stadium wyrazu, pojedyncze słowa w funkcji zdania (holofraza), mowa autonomiczna, sytuacyjna i synpraktyczna
od 18 mies. - pierwsze zlepki wyrazowe i zdania, mowa telegraficzna
rozwój słownika biernego i czynnego (1 rok - 4-5 słów, 3 lata - 1000-1500 słów), rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki
(…)
… falliczne: narządy płciowe, autostymulacja, kompleks Edypa i Elektry, lęk przed kastracją, zazdrość o penis.
Erikson - inicjatywa- poczucie winy: dziecko chce udowodnić, że posiada własną wolę, aktywnie eksploruje środowisko, zaspokaja ciekawość, wzrost zdolności do radzenia sobie, podejmowanie zadań, dążenie do samodzielności.
PÓŹNE DZIECIŃSTWO (7-10:12)
Gotowość szkolna:
Rozwój fizyczny
Koordynacja…
…, wspinanie się, pokonywanie przeszkód), o Rozwój i doskonalenie ruchów narzędziowych (pełna automatyzacja 5-6 lat) - wzrost
samodzielności w samoobsłudze o Stały głód ruchów, przyjemność z wykonywania czynności, zmęczenie podczas
wykonywania czynności jednorodnych o Brak ekonomiczności - ruchy nadmiernie rozrzutne (współruchy) o Początek dymorfizmu płciowego (chłopcy lepiej wykonują ruchy angażujące duże…
… i wykonywania poleceń)
Dojrzałość emocjonalna (rozstanie z matką, kontrola emocji) Od gotowości szkolnej zależy start szkolny dziecka. ROZWÓJ MOTORYCZNY
o Narastanie dymorfizmu płciowego
o Różne tempo rozwoju zdolności motorycznych, znaczna dynamika o Intensywny rozwój dużej motoryki o Największa łatwość przyswajania nawyków ruchowych o Zainteresowanie wynikiem czynności ruchowych, ważna rywalizacja o ruchy…
… stadium (18-24 mies.) - kombinacje umysłowe - posługuje się wyobrażeniem przedmiotu (zaczątki interioryzacji procesów umysłowych).
2 lata - ślazyżowanie linii rozwojowych mowy i myślenia, mowa staje się intelektualne a myślenie językowe, rozwój znaczenia słów (synkrety, kompleksy, pseudpojęcia).
ROZWÓJ EMOCJONALNY Pierwsze przejawy emocji związane z potrzebami fizjologicznymi. Początkowo niezróżnicowany…
…, stopniowo wyodrębniają się z działania przedmiotowego
o Dziecko nie ujmuje dokładnie wielkości i proporcji przedmiotów *
o Egocentryzm przy określaniu kierunków o Lepsza orientacja w czasie i przestrzeni Uwaga
Mimowolna, skoncentrowana na bodźcach silnych i atrakcyjnych, niezbyt trwała, mało przerzutna i podzielna, zależna od cech indywidualnych, pierwsze przejawy uwagi dowolnej. Wyobraźnia
o Przeważa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)