Dynamika procesu wychowania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 994
Wyświetleń: 4123
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dynamika procesu wychowania - strona 1 Dynamika procesu wychowania - strona 2

Fragment notatki:


Dynamika procesu wychowania
sytuacje wychowawcze - układy rzeczy, ludzi i zadań związanych jednością miejsca i czasu, organizowane w celu zrealizowania założonego projektu osobowości wychowanka; w pojęciu sytuacja wychowawcza zawiera się cała dynamika procesu wychowawczego; przez pojęcie dynamiki rozumiemy zmienność wpływów , tzn., że sytuacje wychowawcze, mogą realizować różni wychowawcy, w różnym miejscu i czasie, jednak to nie będą te same sytuacje, wystarczy bowiem przekształcić jeden z elementów a sytuacja przekształca się w inną; dynamika percepcji sytuacji - spostrzeganie danej sytuacji zmienia się z chwili na chwilę, w trakcie trwania sytuacji jak także przed i po niej, doprowadzając tym samym do zupełnie innego widzenia danej sytuacji lub ugruntowując „pierwsze wrażenie”, na przykład początkowo zadanie wydaje się łatwe, jednak po przystąpieniu do jego wykonania okazuje się trudniejsze niż zakładano, w trakcie realizacji można je uznać za niewykonalne (brak rozwiązania lub niepoprawne rozwiązanie) lub proste (znalezienie rozwiązania - potwierdzenie „pierwszego wrażenia”)
dynamiczność złożonej struktury sytuacji wychowawczej sprawia, że bardzo trudne jest modelowanie jej zgodnie z założonym projektem osobowości Obiektywny i subiektywny wymiar sytuacji wychowawczej OBIEKTYWNY: wymiar obiektywny sytuacji wychowawczej (przedmiotowy) to wszystko to, co jest w danej sytuacji obserwowalne i daje się bezpośrednio modelować
wśród czynników obiektywnych syt. wych. trzeba rozróżnić 4 pozostające ze sobą w różnych układach: wychowawca, wychowanek, grupa, zadanie
ze względu na te czynniki sytuacje dzieli się na typy:
interakcje pełne bezpośrednie (wychowawca-wychowanek)
interakcje pełne pośrednie (na przykład: wychowawca-zadanie, grupa- wychowanek)
interakcje niepełne zawsze pośrednie (na przykład wychowawca-grupa; zadanie-wychowanek; grupa-zadanie-wychowanek)
ważnym czynnikiem syt. obiek., mającym wpływ na jego percepcje, jest poziom i rodzaj aktywności człowieka oraz treść i nasilenie przeżywanych przez niego emocji SUBIEKTYWNY: podmiotowa strona sytuacji wychowawczej, jest to sytuacja psychologiczna konkretnego wychowanka, indywidualny sposób odbierania obiektywnej syt. wych.
wytwarza się on na podstawie konfrontacji z dotychczasowymi doświadczeniami, z dystansu czasowego i psychicznego
nazywany subobrazem na jego podstawie zdobywa się nowe doświadczenia, w sposób następujący:
formułowanie sądu o sytuacji
włączanie obrazu sytuacji do sieci poznawczej podmiotu
wytwarzanie informacji, która dot. nie tylko samej sytuacji, ale też jej stosunku do dotychczasowego „bagażu doświadczeń” i przyszłych działań
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz