To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mamy dwa oblicza romantyzmu w Polsce: Mickiewiczowskie: - „Ballady i romanse”
- „Grażyna”
- prymat zbiorowości
- koncepcja ładu
- oswojenie katastrofy 2. Malczewski: - pesymizm
- kapitulacja przed tajemnicą świata
- metafizyczna
- indywidualistyczna.
„Dziady” Mickiewicza
Okres polistopadowy
Dramat romantyczny
Po 1830 formy wczesnego romantyzmu (ballada, powieść poetycka) stają się mniej ważne. Nie one decydują o kierunku rozwoju literatury.
Gatunki po 1830 roku- pojemne, syntetyczne formy utrwalające zbiorowe doświadczenie narodu
- dramat romantyczny,
-epopeja romantyczna,
-poemat dygresyjny.
Romantyczny indywidualizm zatracił siłę po 1830r.
Dramaty romantyczne:
- „Dziady” 1832/1833
- „Nie - boska komedia” 1833; 1834-wydana
- „Kordian” 1833; 1835
- „Irydion” 1834-36; 1836
Mamy do czynienia z kontynuacją zainteresowań dramatem z I okresu romantyzmu. „Dziady” to kontynuacja. Wczesny romantyzm hołdował tragizmowi (ważna wartość estetyczna, która może przejawiać się w każdym gatunku). Po 1832 chodzi o nową romantyczną tragedię i o kształt gatunkowy. Dramat romantyczny to nazwa nowej romantycznej tragedii, nowej formy gatunkowej.
Konteksty, które współtworzą świadomość dramatyczną:
- składowość estetyczna w „Dziadach” Mickiewicza, jest to najważniejszy dramat romantyczny, odpowiedź na niego to „Kordian”. Inne otwory to późniejsza odpowiedź.
- świadomość estetyczna Mickiewicza zapisana w wykładach o literaturze słowiańskiej. Lekcja 16 kursu trzeciego z 04 IV 1843r. Mickiewicz mówiąc o dramacie nazywa go dramatem chrześcijańskim. Formułuje założenia gatunku, stwarza nową świadomość estetyczną.
- realia sceniczne- wielka scena europejska, której przyglądali się romantycy, obywatele świata. Mickiewicz chodzi do „Cyrku olimpijskiego”- teatr, Krasicki odwiedza teatr wiedeński.
- realia krajowe- na scenach teatru w Polsce pod zaborami dominuje komedia, która jest podziemną rozgałęzioną rzeką, która ukształtowała i uprzywilejowała dramat i kategorie tragizmu.
Charakterystyka dramatu romantycznego:
- luźna kompozycja
„Dziady” „Kordian” „Nie - boska komedia”
- wątek autobiograficzny
Gustaw- Konrad - o losach poety; figura bohatera skrywa figurę poety
- temat narodowy - to są cechy ogólne, wyznaczniki gatunku.
Inne cechy dramatów romantycznych na podstawie „Dziadów”:
- to dramat historyczny - tak się sądzi,
(…)
… bohaterze, który jest świadomy rozdwojenia swojej dwoistej natury.
wieczność - krótkość życia (m.in. Hamlet)
Dramat taki przekształca się w tragikomedię. Istotna jest ironia, ona decyduje o kształcie tragikomedii. Nie chodzi o kopiowanie stylu Szekspira, intrygi. Należy naśladować szekspirowską metodę oglądania świata. Przyjmuje się pewną wizje świata, który pogrąża się w chaosie. „Zabawa w Szekspira…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)