Drukarstwo europejskie w XVII w

Nasza ocena:

5
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1414
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Drukarstwo europejskie w XVII w - strona 1 Drukarstwo europejskie w XVII w - strona 2 Drukarstwo europejskie w XVII w - strona 3

Fragment notatki:


Zagadnienie 12 Drukarstwo europejskie w XVII w. Na podstawie H. Szwejkowska Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny, Warszawa 1987.
XVII w. - przejawy życia kulturalnego tłumione przez długotrwałe wojny i walki wyznaniowe, dlatego twórczość literacka i sztuka typograficzna nie miały warunków do rozwoju.
negatywny wpływ na kraje Europy środkowej miała wojna trzydziestoletnia, która wybuchła w 1618 r. w Czechach, do 1635 r. miała charakter religijny (katolicy - kontra protestanci), brały w niej udział prawie wszystkie państwa Europy (głównie Niemcy, Francja, Czechy, Szwecja), a do 1648 polityczny, zakończona pokojem westfalskim (autorka książki wspomina kto z kim walczył i dlaczego, ale to chyba nie ma większego znaczenia dla danej dziedziny i naszego egzaminu, zainteresowanych odsyłam do podręczników historii).
skutki wojny były długofalowe, w Niemczech i Czechach niektóre dzielnice straciły 90% ludności, upadły bogate miasta, straszne zubożenie krajów, zacofanie handlu, brak potrzeb kulturalnych
od połowy XVI w. Niderlandy wiodą prym w drukarstwie europejskim, a w XVII z południowej Antwerpii (pod władzą katolickiej Hiszpanii), największe ośrodki powstały w Lejdzie i Amsterdamie.
dlaczego tak mały kraj zdołał się wybić w produkcji książek ? - wojna ominęła Niderlandy.
liberalny ustrój sprzyjał wolnemu rozwojowi rzemiosł i twórczości literackiej.
w państwach absolutystycznych, takich jak, Francja, Hiszpania, a zwłaszcza Anglia - bardzo surowa polityczna i kościelna cenzura.
w Niemczech pomimo wojny ruch drukarski się wzmagał, ale nie można mówić o jakiejś dbałości estetycznej, czy po prostu o sztuce drukarskiej, może ze względu na podejście do książki - drukarstwo to rzemiosło, a książka to mniej lub bardziej pokupny towar handlowy. książka, zarówno treść jak i forma, była podporządkowana barokowemu stylowi
w nauce XVII w. dwa bardzo ważne kierunki - filozoficzny i przyrodoznawczy - F. Bacon, I. Newton, R. Descartes, Spinoza, Leibnitz.
w literaturze Szekspir, Moliere, Racine, Lafontaine, Cervantes.
wielu wszechstronnie uzdolnionych ludzi, wykształcił się typ polihistoryka - powstanie towarzystw naukowych - Akademia Francuska, Royal Society, Akademia Nauk w Berlinie.
ekspansja państw kolonialnych - wielkie dzieła geograficzne, w Holandii rozwija się kartografia i twórczość nautyczna.
podróżnicy badają faunę i florę krajów egzotycznych, itp., itd.
potrzeba znajomości języków Wschodu (dyplomacja, chrystianizacja), dlatego jak w XVI w drukarze starali się zdobyć czcionki greckie, tak tym razem zabiegali o komplet czcionek orientalnych (słynne pisma orientalne Drukarni Kongregacji Propagandy Wiary w Rzymie, Drukarni Królewskiej w Paryżu, Elzewirów w Lejdzie.)


(…)

… królewscy
faktyczne otwarcie w 1640 przez Ludwika XIII, staraniami kard. Richelieu (środki materialne).
oficyna otrzymała pomieszczenie w Luwrze
posiadała piękną antykwę i kursywę Jana Jannon z XVII w.
czcionki greckie K. Garamonda, pisma orientalne.
Ludwik XIV pragnął aby jego drukarnia była najwspanialsza.
w 1692 Francuska Akademia Umiejętności powołała specjalną komisję z Mikołajem Jaugeonem na czele…
… które wyszło na zasadzie subskrypcji. w Oxfordzie ruch drukarski połączony z uniwersytetem zyskał znaczenie, arcybiskup Canterbury zyskał wiele przywilejów dla drukarstwa, zaopatrzono oficynę w piękne czcionki greckie Silve LetterI , Jan Fell- wielki organizator i protektor drukarni, on zaopatrzył w materiał typograficzny- z Holandii wielki zapas stempli i matryc do antykwy, kursywy i pism orientalnych- Fell…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz