Dorosły w roli ucznia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dorosły w roli ucznia - strona 1 Dorosły w roli ucznia - strona 2

Fragment notatki:

Dorosły w roli ucznia- specyfika kształcenia dorosłych, rozwój oświaty dorosłych. We współczesnym świecie edukacja dorosłych zajmuje szczególne miejsce. Obejmuje ona różne etapy w życiu człowieka, nie tylko okres produkcyjny i okres stabilizacji, ale także okres przedemerytalny czy emerytalny. Każdy z tych okresów charakteryzuje się odmiennymi potrzebami oraz problemami oświatowymi, społecznymi. Kształcenie dorosłych staje się obecnie popularną formą aktywności edukacyjnej. Dynamika przemian społecznych rodzi stałą konieczność doskonalenia, rozwijania kompetencji, a także coraz częściej rekwalifikacji; zmusza osoby dorosłe do podejmowania wysiłków edukacyjnych w różnych formach. Obecnie na rynku dominują następujące instytucje oświaty dorosłych: Zakłady Doskonalenia Zawodowego i Centrum Kształcenia Ustawicznego, które posiadają oferty edukacyjne.
Oświata dorosłych- to działalność mająca na celu zapewnienie młodzieży w wieku poszkolnym i dorosłym możliwości zaspokojenia potrzeb i zainteresowań kulturalnych, uzupełniania i poszerzania kwalifikacji, wzbogacania wiedzy.
Oświata dorosłych ma do spełnienia dwie zasadnicze funkcje:
kompensacyjną- polegającą na upowszechnianiu wymaganego wykształcenia wśród tych, którzy nie uzyskali go w odpowiednim wieku
właściwą - polegającą na rozszerzaniu posiadanego wykształcenia
Uniwersytet Trzeciego Wieku Wraz z rozwojem cywilizacji wzrosło poczucie zagubienia osób starszych, którzy nie mogli nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością. Powstawały programy pomocowe, włączano osoby starsze do kształcenia ustawicznego. W wyniku włączania ludzi starszych do systemu kształcenia rozpoczęto powoływanie tzw. Uniwersytetów Trzeciego Wieku- najpopularniejszej w ostatnich latach formy edukacji ludzi starszych.
W Polsce pierwszy UTW powstał w 1975 roku w Warszawie. Obecnie w Polsce działa około 130 UTW, które zrzeszają 25 tysięcy słuchaczy.
Obecnie w Polsce istnieją dwa typy UTW:
placówki działające pod patronatem uczelni wyższych i kierowane przez pełnomocnika rektora danej uczelni i tworzone na mocy uchwały senatu
utworzone niezależnie od uczelni( organizowane przez stowarzyszenia np. popularnonaukowe), posiadające własny statut.
inne, działające przy domach kultury, bibliotekach, domach dziennego pobytu, ośrodkach pomocy społecznej
Studentami UTW są emeryci, renciści, osoby posiadające różne wykształcenie, osoby bezrobotne, ale i czynne zawodowo. UTW prowadzi różne formy kształcenia ustawicznego dla osób starszych: wykłady, seminaria, lektoraty języków obcych. Działają zespoły twórcze , powadzona jest rehabilitacja ruchowa osób starszych. Rok akademicki trwa od połowy października do połowy czerwca. Uczestników reprezentuje Samorząd Słuchaczy. Poprzez uczestniczenie w organizowanych zajęciach starsi ludzie są aktywni, zwiększa się ich sprawność intelektualną, psychiczną i fizyczną. Dzięki temu mogą zaspokoić swoje potrzeby jak: potrzeba bycia uznanym za część społeczeństwa, grupy, potrzeba wypełnienia wolnego czasu, potrzeba utrzymania więzi towarzyskich. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz