Doktryny polityki społecznej - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1246
Wyświetleń: 2275
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doktryny polityki społecznej - wykład - strona 1 Doktryny polityki społecznej - wykład - strona 2 Doktryny polityki społecznej - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Doktryny polityki społecznej
Wykład 1 - 05.10.2010
Doktryny - wyjść trzeba od odpowiedzi, co spowodowało, iż doktryny jako pewna myśl ludzka się pojawiły. Myśl starożytnych Greków. Oni jako pierwsi podjęli wątek nieprzypadkowości zmian otaczającej ich rzeczywistości. Wątek ten zawiera w sobie 3 problemy:
Człowiek znajduje się w otaczającej go rzeczywistości, czyli jest jej elementem, ale jednocześnie z tej rzeczywistości się wyodrębnił. Stwierdzenie, iż ta otaczająca rzeczywistość jest zmienna, a zatem nie jest dana raz na zawsze w takiej samej postaci. Stwierdzenie, iż ta zmienność nie jest przypadkowa. Dlaczego dzieje się to co się dzieje?
Grupa filozofów greckich - Jońska szkoła przyrody - nawiązanie do otaczającej natury. Mamy zmienność, ale dlaczego ona następuje? - tak pytali Grecy. Nurty gloryfikujące niezmienność były i w starożytności, i w nowożytności. Tu mamy zmienność i to nieprzypadkową. Stwierdzenie nieprzypadkowej zmienności otaczającej rzeczywistości postawiło Greków przed pytaniem - czy ta zmienność jest poznawalna, czy można poznać przyczyny powodujące zmienność? Czy człowiek może posiąść wiedzę o tej zmienności?
Grecy zajęli 2 stanowiska w tej sprawie:
Gnosis (wiedza) - Gnostycyzm - przekonanie o dostępności poznania. Możemy zdobyć tę wiedzę. Tutaj wytworzyły się 2 podejścia: Idealistyczne - głosi, że czynnik sprawczy powodujący powstanie i zmienność znajduje się w rzeczywistości i na zewnątrz. Przyczyną tego co się dzieje, jest siła zewnętrzna w stosunku do tej rzeczywistości. Charakterystyczne to jest dla podejść religijnych głoszących, iż to bóg był tym czynnikiem. To stanowisko dominuje w wiekach średnich. To bóg jest kreatorem. Materialistyczne - głosi, iż przyczyna sprawcza powstania zmienności znajduje się w kosmosie, w świecie otaczającym człowieka, czyli nie jest ona czynnikiem zewnętrznym. Człowiek może poznać dzieło bogów, ale nie pozna nigdy motywów. Człowiek może poznać wszystko do pełnego poznania. W oświeceniu jest już aktywne stanowisko materialistyczne i po dziś dzień się to zdarza. Agnostycyzm - stanowisko głoszące, iż człowiek nie jest w stanie poznać rzeczywistości albo nie jest w stanie poznać jej całkowicie. Jak można poznawać świat? Kryterium poznawania świata? Kierunek poznawalności świata. Mamy 2 stanowiska, których nie wolno mylić ze stanowiskami gnostycznymi:
Obiektywizm - poznanie świata i rzeczywistości z punktu widzenia elementu tej rzeczywistości. Człowiek jest częścią świata, a więc poznając ten świat patrzy na niego od wnętrza. Podmiot poznający jest częścią poznawanej rzeczywistości. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz