doktryny pedagogiczne -Helena Ostrowicka -wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1190
Wyświetleń: 25536
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
doktryny pedagogiczne -Helena Ostrowicka -wykłady - strona 1 doktryny pedagogiczne -Helena Ostrowicka -wykłady - strona 2 doktryny pedagogiczne -Helena Ostrowicka -wykłady - strona 3

Fragment notatki:

Cywilizacyjne i kulturowe uwarunkowania zmienności w myśleniu o wychowaniu i kształceniu.
Doktryna pedagogiczna jest formą paradygmatu edukacyjnego(pedagogii)
Ideologia edukacyjna-
-idee i poglady osób, grup, klas społecznych czy całych narodów na temat edukacji, wyrażające ich interesy
-podstawa różnych działań praktycznych w edukacji bądź wyznacznik określonych działań społecznych
Ideologia edukacyjna jako wytwór intelektualny określonego człowieka- doktryna pedagogiczna
Współcześnie doktryna to autorska koncepcja procesu celowościowego edukacyjnego(wychowania, kształcenia, nauczania, uczenia się). Zawiera:
-opis i uzasadnienie celów ideologicznych
-opis systemu oddziaływań mających uzasadnienie w teoriach naukowych- teoretyczny
-dyrektywę praktycznego działania
wychowanie i kształcenie jako procesy celowościowe
-główny przedmiot zainteresowania pedagogiki tradycyjnej
-przez wieki traktowane były jako najważniejsze czynniki sprawcze zmian osobowości człowieka
-wiążą się z nadzieją stworzenia człowieka określonej jakości
geneza procesów wychowania i kształcenia jako praktyka społeczna
-wątek biologiczno-pielęgnacyjny- prokreacja i opieka nad potomstwem
-wątek społeczno kulturowy- konieczność budowania więzi społecznej i przekazywanie dziedzictwa kulturowego każdemu pokoleniu, zjawisko wychowania zapewnia trwanie dziedzictwa kulturowego
wychowanie jako podstawa ludzkiej egzystencji
-człowiek nie przychodzi na świat z takimi zdolnościami samokształceniowymi, które pozwolą mu nauczyć się przetrwania
-wychowanie zdeterminowane przez miejsce, panująca kulturę, poziom rozwoju cywilizacji, władzę i działających ludzi
pojęcia cywilizacji kultury
cywilizacja- zestaw przedmiotów materialnych, idei konstruktorskich czy inżynierskich zrealizowanych w tych przedmiotach oraz umiejętność właściwego posługiwania się nimi
kultura- celowościowy posób zycia charakterystyczny dla danej zbiorowości, na którą składa się wszystko to, co ludzie robią, myślą i posiadają jako członkowie społeczeństwa\.. działania, myślenia, wyposażenia materialnego
założenia w odniesieniu do cywilizacji Zachodu
-jej korzenie sięgają starożytności
-w ramach jednej cywilizacji można identyfikować wiele kultur i śledzić proces ich przenikania się
-obejmuje różne poziomy i obszary życia społeczngo
początki namysłu wychowawczego i ujmowanie takich tendencji i intencji i urodzaj instytucji wychowawczej/ wtajemniczanie i inicjacja
-geneza procesów celowościowych nie wiąże się z procesami przyswajania wiedzy lecz wtajemniczanie społeczne i obywatelskie
cywilizacje wschodnie(azjatyckie)

(…)


naukowa
publicystyczna
początek refleksji o wychowaniu i kształceniu
-społeczeństwa pierwotne- myślenie magiczne i potoczne
wiedza potoczna
-zdobyta w bezpośrednim osobistym doświadczeniu i przekazywana społecznie
-uznawana za wiedze oczywistą, zdroworozsądkową, intuicyjną
-powierzchowna, fragmentaryczna
-pozwala przewidywać własne i innych zachowania
struktura wiedzy potocznej
-wiedza opisowa…
… np. w pedagogice społecznej, nie absolutyzuje się wpływu uwarunkowań społecznych, przedmiotem badań są elementy środowiska społecznego(szkoła, rodzina lub inna grupa społeczna)
10. koncepcja Habermasa w odniesieniu do doktryn pedagogicznych
a) racjonalność praktyczna- nauczanie uznane jest za takie działania, które może być rozpatrywane jedynie w kategoriach intencji nauczyciela
-działanie…
…(najstarsze)- wychowanie było przeniknięte pierwiastkami filozoficzno- moralnymi, oderwanie od przyswajania praktycznych, użytecznych umiejętności
-Chiny- znane dziś świadectwa organizacji szkieł w Chinach pochodzą sprzed 2 tys. Lat p.n.e. głównym ojcem z ………………….. szkolnictwa na całe wieki stał się filozof Konfucjusz (551-479 p.n.e.), nazwany królem nauczycieli
Cywilizacja zachodnia
Dziedzictwo greckie…
…-wojowników, żywicieli-ludu, zróżnicowanie edukacji(dla tych grup)
-mówił ja ma wyglądać polis, utopia
b) Arystoteles
-człowiek jest zwierzęciem społecznym(człowiek dąży do tego, aby żyć w społeczeństwie, grupie społecznej)
-eudajmonia- doskonałość przynosząca poczucie szczęścia(dla każdej jednostki inne, warunkiem osiągnięcia szczęścia jest dobro)
-główne aspekty polis
*samowystarczalność…
… edukacji jest tożsamy z celem ludzkiego życia- poszukiwanie eudajmonii
-etyczny wymiar edukacji związany jest z ideałami umiarkowania, harmonii i równowagi; etyka realistyczna jest oparta na koncepcji człowieka jako istoty rozumnej
-sprzeciw wobec redukowaniu edukacji do treningu, w ramach którego można przygotować człowieka do wykonywania zawodu
-uznanie wyższości kształcenia ogólnego(abstrakcyjnego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz