Dogmaty katolickie - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 987
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dogmaty katolickie - wykład - strona 1 Dogmaty katolickie - wykład - strona 2 Dogmaty katolickie - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Dogmat pozwala człowiekowi ustrzec się przed popełnieniem błędu, chociażby herezji. Teologia dogmatyczna stara się interpretować całość rzeczywistości otaczającego świata w duchu objawienia, wyjaśnić spekulatywnie tajemnicę zbawienia powiązane z liturgią i całym życiem kościoła.
Dogmat - doktryna zawarta w objawieniu bożym przekazywana przez nauczycielski urząd kościoła w powszechnym nauczaniu zwyczajnym lub uroczystym
Sposób formułowania dogmatów określamy jako formułę dogmatyczną. Dogmaty charakteryzują się obiektywnością: są niezależne od pewnych uczuć, emocji, kontekstu historycznego. Posiadają cechę rozwojowości (z racji niedoskonałości formy trzeba ją nieustannie rozwijać by była lepsza).
Przyczyny rozwoju dogmatów:
Działanie Ducha Świętego
Ludzka potrzeba zrozumienia
Życie kościoła - konieczność rozwiązywania pojawiających się problemów
Pojawiające się błędne nauki, herezje
Czynniki o charakterze lokalno-historycznym.
Rozwój dogmatów: Teoria intelektualistyczna - kwestia tylko intelektu, rozumu
Teoria egzystencjalna - odniesienie wiary do życia. Rozum nie ma większego znaczenia, bardziej liczą się intuicja, uczucia, wola
Teoria intelektualno-egzystencjalna - złoty środek
Teologia dogmatyczna jest dziedziną nauk teologicznych.
Funkcje teologii dogmatycznej:
- wydobywa z objawienia prawdy, które mają charakter doktrynalny i spekulatywny
- włącza w historię zbawienia kolejne etapy w życiu kościoła nadając przekazywanej przez siebie treści określony aspekt egzystencjalny
- stawia sobie za zadanie systematyzację prawd wiary wokół jednej, centralnej
- pogłębia rzeczywistość relacji między Bogiem a człowiekiem
- wiązanie dogmatu z życiem
- Obrona przed błędami
- jasne formułowanie prawdy katolickiej
- określanie stopnia pełności danej prawdy - kwalifikacji teologicznej Co Bóg mówi o sobie, albo co rzeczywistość mówi o Bogu.
Wiara jako akt - przeświadczenie umysłu pod wpływem woli o prawdzie bożej działającej przez łaskę.
Wiara jako stan - cnota nadprzyrodzona skłaniająca umysł i wolę przez łaskę do przyjęcia wszystkich prawd przez Boga objawionych i uznania ich ze względu na Bożą powagę za nieomylnie pewne.
Człowiek jest w stanie dojść do poznania prawdy poza drogą objawiania. Lecz droga wiary niejednokrotnie wydaje się prostsza. Konieczność objawienia z racji ograniczeń człowieka:
Zawodność rozumu - nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrozumieć.
Problem przesłanek wiary - co sprawia że człowiek zaczyna wierzyć. Pierwsza droga jest drogą nauki. Człowiek dochodzi do wniosku, że świat nie może być dziełem przypadku. Druga to droga autorytetu - przyjmujemy rzeczy na wiarę. Trzecia to droga przeżyć (zwyczajnych i nadzwyczajnych). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz