Dobro a wartość

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1036
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dobro a wartość - strona 1 Dobro a wartość - strona 2 Dobro a wartość - strona 3

Fragment notatki:

prof. dr hab. Edmund Morawiec. Notatka składa się z 4 stron.
DOBRO A WARTOŚĆ
Niektórzy filozofowie współcześni (Husserl, Scheler, N. Hartmann) ostro odróżniają dobra, należące do porządku bytu, od w a r t o ś c i, które mają stanowić własną niezależną sferę. Taki pogląd na wartości można nazwać aksjologicznym idealizmem, ponieważ wartości pojęte są tu jako „ponad-światowe idee”, które jedynie przez ludzkie działanie wprowadzane są w świat rzeczywisty. Wg aksjologicznego realizmu (lub metafizycznej teorii wartości) oddzielanie wartości od bytowej sfery jest bezpodstawne: rzeczywiste byty są ze swej natury wartościowe, a wartości - ze swej istoty rzeczywiste, gdyż są postaciami dobroci bytów. Przy takim ujęciu wartość można określić jako doskonałość bytu (dobroć) zdolną wywołać pożądanie. Byt a zło Do najbardziej typowych rozwiązań zła należą: Dualizm (mazdeizm, manicheizm) - występowała w dwóch formach: religijnej i filozoficznej Dualizm religijny
Mazdeizm - świat jest mieszanina dobra i zła, światła i ciemności, prawdy i fałszu, myśli i materii. To pomieszanie dwu przeciwstawnych elementów sięga najwyższych szczebli rzeczywistości, gdzie istnieje Ormuzd - bóg jasności i dobra oraz Aryman - bóg ciemności i zła. Pomiędzy nimi toczy się ustawicznie walka, w której wspomagają ich dobre i złe duchy. Mazdeizm uznaje dualizm dobra i zła za zjawisko przejściowe, przyjmując ostateczne zwycięstwo Ormuzda - dobra. Manicheizm - historia świata obejmuje trzy fazy. W trakcie pierwszej z nich elementy dobra i zła, światła i ciemności, bóstwa i materii były odizolowane. od siebie. W drugim etapie nastąpiło ich pomieszanie i wzajemny konflikt, wynikiem tego było powstanie człowieka, w którym ciało pochodzi od demona a duch od Boga. W ostatniej fazie ma nastąpić ponowne oddzielenie dobra i zła. Dualizm filozoficzny:
Platon - wyróżnił on w rzeczywistości niewidzialny świat idei oraz zmysłowo-materialny świat dostrzegalny wizualnie. Idee to element dobra, porządku, myśli i piękna, natomiast materia - jako chaos i negacja - jest źródłem zła. Jest ona odwieczna, rola demiurga ograniczyła się do nadania jej kształtów i organizacji: W naturze ludzkiej elementem dobrym jest dusza, która po czasowym uwięzieniu- w materialnym ciele powróci kiedyś do świata absolutnych idei. Filon z Aleksandrii - Bóg jest początkiem wszystkiego dobra. Bóg sam przez siebie nie tworzy jednak świata, ale tworzy go LOGOS. W LOGOSIE zwanym Bożą Mądrością, Bożym Synem, znajduje się miejsce na idee, na anioły, a także na demony. LOGOS jest pierwszym miejscem, w którym następuje podział stworzenia. Właśnie samo podzielenie bytu jest źródłem zła. Z podziału bowiem rodzą się przeciwieństwa: życie i śmierć, dobro i zło itd. Zło więc istniejące w świecie jest koniecznym następstwem podziału istniejącego w LOGO$IE. Mimo więc, że LOGOS jest czymś dobrym, jest „Synem Bożym”, to jednak jego dzieło rodzi z konieczności zło, zło metafizyczne, jako nieodłączny warunek bytu i konsekwencja wielości bytu, przejaw bytu mnogiego.

(…)

… metafizyczne, jako nieodłączny warunek bytu i konsekwencja wielości bytu, przejaw bytu mnogiego. Plotyn - wychodzi z głównej tezy platońskiej, że jedność i dobro zarazem jest podstawową ideą. Jest to właściwie ta sama idea, oglądana w różnych aspektach: jedność jako podstawa rzeczywistości, a dobro jako źródło wielości, źródło pochodzenia. Istotnym brakiem filozofii platońskiej był brak ostatecznego wytłumaczenia wielości idei i rzeczy wobec absolutnego prymatu idei jedności. Plotyn w tym miejscu uzupełnia Platona i twierdzi, że wielość powstaje przez konieczne emanacje z Prajedni, która jako dobro z konieczności „wylewa” na zewnątrz tę dobroć i byt. Później, we wczesnym średniowieczu, wyrażono lapidarnie tę koncepcję dobra: „Dobro jest udzielającym się”. Na tle tak pojętego dobra Plotyn konstruuje…
… dla istnienia w kosmosie zła. Podobnie zresztą rzecz ma się w tzw. porządku moralnym. Cały ten porządek zakłada minimum egzystencji. Właściwie wszystkie prawa są tylko negatywne, a ich przekroczenie koliduje z życiem bądź indywidualnego człowieka, bądź też całej ludzkiej zbiorowości. Nie może zatem być gorszego porządku moralnego od tego, jaki obecnie istnieje. Ślepa wola, będąca źródłem i korzeniem zła…
…, nie posiadająca już nic z dobra.” Złem jest dopiero ostatnie ogniwo emanacji, od którego już nic nie pochodzi. Zło więc jest odwieczne w świecie, jak sama natura wyemanowana z Prajedni. Jeśli emanacje są konieczne i są koniecznym następstwem Dobra i Jedni, to konieczne i wieczne jest również zło w naturze. Jest ono także konieczne ze względu na dobro ogólne kosmosu, który jest piękny i uporządkowany. Skrajny…
… optymizm (Leibniz) - Zagadnienie zła łączy Leibniz ze swoją koncepcją teodycei, w której przedstawia Boga jako najsprawiedliwszego, najlepszego i najmądrzejszego matematyka tworzącego najlepszy świat. Dla Leibniza świat obecny jest najlepszy z wszystkich światów możliwych. Bóg stworzył świat najdoskonalszy, ale ten najdoskonalszy świat, jako właśnie stworzony, nie może przecież być Bogiem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz