To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
DLUG SKARBU PAŃSTWA
-dług sektora rządowego, dług sektora samorządowego, dług sektora ubezpieczeń społecznych
Najważniejsze różnice pomiędzy długiem EDP a PDP
- do roku 2006 w Polsce do wskaźnika PDP wliczano wielkość przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji publicznych (w tym zakresie zasady zostały ujednolicone)
- do marca 2007 Polska zaliczała aktywa finansowe OFE do sektora general goverment (w tym zakresie zasady zostały ujednolicone)
- zobowiązania zaciągane w ramach Krajowego Funduszu Drogowego w Polsce nie są zaliczane do zadłużenia, Eurostat z kolei zalicza KFD i FK do sektora general goverment (krajowa definicja długu publicznego jest zatem nieco węższa od unijnej)
- zobowiązania wymagalne zaliczane są do tytułów złożonych w ramach metodyki polskiej, a nie unijnej.
PDP A ZOBOWIĄZANIA WOBEC SYSTEMU EMERYTALNEGO W POLSCE
Źródła finansowania systemu emerytalnego z budżetu państwa:
- dotacja budżetowa do FUS (wydatek budżetowy powiększający deficyt budżetowy finansowany długiem)
- refundacja składek do OFE (pierwotnie wydatek budżetowy, od 2003 pozycja rozchodów budżetu państwa pokrywana z przychodów z prywatyzacji oraz przychodów ze sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku finansowym)
Eurostat zalicza refundację do wydatków powiększających deficyt!
Zarządzanie długiem publicznym
- jest traktowane ogólnie jako pewna integralna część szeroko pojętego długu publicznego
- zarządzanie długiem publicznym realizuje przyjęte założenia rządowe (dlatego też klasyfikowane jest jako część polityki budżetowej państwa)
Fundament polityki długu publicznego
- odejście od klasycznej doktryny skarbowości czyli równowagi budżetowej i przyjęcie keynesowskiej teorii interwencjonizmu państwowego.
Pojęcie zarządzania długiem publicznym:
- ujęcie makroekonomiczne- spojrzenie szerokie biorące pod uwagę politykę monetarną państwa.
- ujęcie mikroekonomiczne
Ujęcie makroekonomiczne:
Polityka zarządzania długiem publicznym wpisana jest w szeroki zakres zadłużenia władz centralnych, wywołując makroekonomiczne skutki o charakterze pieniężnym i gospodarczym
- celem polityki zarządzania długiem publicznym powinno być zatem wyznaczenie w ramach celu stabilności finansowej i gospodarczej państwa
- Wymaga to ścisłej koordynacji zarządzania długiem z polityką budżetową oraz polityką monetarną.
Ujęcie mikroekonomiczne (operacyjne):
Zarządzanie długiem publicznym to szeroki zakres działań operacyjnych, które są podejmowane na rynku instrumentów skarbowych nakierowanych na realizację przyjętych celów (kosztu i ryzyka), a wykorzystywanych przez specjalnie powołaną instytucję, działająca w imieniu i pod nadzorem władz centralnych.
(…)
… związane z zadłużeniem) albo wręcz wpływać na poziom stóp procentowych lub zwiększać płynność rynku tuż przed aukcją (przetargiem) instrumentów skarbowych w celu uzyskania lepszych ceni niższych kosztów finansowania. W obu tych przypadkach realizacja nałożonych na bank centralny zadań nie jest optymalna. Kolejną wadą modelu bankowego mogą być pojawiające się podejrzenia dotyczące wykorzystywania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)