Definicja zarządzania - zarządzanie jest to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania pracy członków organizacji oraz wykorzystywania wszelkich dostępnych zasobów organizacji do osiągnięcia jej celów.
2. Funkcje zarządzania:
a) Planowanie - najpierw ustala się cele zasadnicze (racja bycia) potem analiza otoczenia (zewnętrzna i wewnętrzna), a potem cele szczegółowe (co? - zadania; kto? - osoby; jak? - sposoby; czym? - środki; kiedy? Czas; gdzie? - miejsce). Podczas tego procesu musi występować weryfikacja celów (zależnie od zmieniających się warunków środowiska, w jakim przyjdzie działać firmie), monitoring i kontrola. Planowanie ma charakter permanentny i realizowany jest na każdym szczeblu zarządzania.
b) Motywowanie - możemy wyróżnić motywowanie - ze względu na źródło pochodzenia - zewnętrzne i wewnętrzne. Oraz występuje podział - ze względu na wartość motywowania - pozytywna i negatywna. Hierarchia potrzeb - Piramida Masłowa (zaczynając od samej góry): samorealizacja (to siła, która popycha nas do działania), uznanie, afiliacja, bezpieczeństwo, potrzeby fizjologiczne.
c) Organizowanie:
a) szczegółowe ustalenie całej pracy, którą należy wykonać dla osiągnięcia celów organizacji;
b) podział całej pracy na czynności, logicznie możliwe do dogodnego zrealizowania przez jednego człowieka lub grupę ludzi; c) łączenie w logiczny i sprawny sposób pracy członków organizacji; d) ustalenie mechanizmu koordynacji pracy członków organizacji tak, aby stanowiła jednolitą, harmonijną całość; e) sprawdzanie skuteczności organizacji i wprowadzanie poprawek w celu utrzymania lub zwiększenia tej skuteczności.
d) Kontrola. Rozróżnia się następujące formy kontroli: a) wstępna (dotyczy procesu prognozowania i planowania, a jej celem jest przewidzenie powstania problemów w realizacji planu, jak również kontrola samej procedury i formy planowania); b) rezultatów (polega na zweryfikowaniu rezultatów działania, ujawnieniu błędów i zaniedbań i zaproponowaniu środków usprawniających - to jest inercja); c) bieżąca (ma za zadanie badanie procesu realizacji, a także szybkości wdrożenia usprawnień określonych w wyniku kontroli rezultatów).
3. Założenia ogólnej teorii systemów - w kierunku systemowym zamiast zajmowania się poszczególnymi segmentami organizacji z osobna, traktuje się je jako jednolity, celowy system, złożony z wzajemnie powiązanych części. Pozwala to kierownikowi spojrzeć na organizację jako całość, stanowiącą zarazem część szerszego otoczenia zewnętrznego.
(…)
…, jeśli chodzi o tworzenie się naszych postaw wobec organizacji i na samą pracę.
Zmienne ekonomiczne: płace, ceny wyznaczane przez dostawców i konkurentów oraz polityka podatkowa rządu wpływają na koszty produkcji lub usług, jak i na warunki rynkowe, w których się je sprzedaje.
Zmienne polityczne: działalność polityczna wiąże się z konkurencją między różnymi grupami interesów, z których każda dąży do uzyskania…
… europejskich, kraje śródziemnomorskie, latynoamerykańskie) i powściągliwa (opanowanie mimiki twarzy i gestykulacji, powściągliwość i cichy ton mówienia, zawsze się uśmiechają - im zimniej, tym bardziej - kraje azjatyckie, nordyckie, germańskie, Wielka Brytania); d) kultury monochroniczne (przywiązanie do punktualności, terminarzy i nieprzekraczalnych terminów, zegarek najważniejszy, dyscyplina - europejskie…
…: a) kultura propartnerska (skoncentrowanie na osobach; wysokokontekstowy styl komunikowania się; nie robię interesów z nieznajomymi; słowo jest bardzo ważne, a prawnik jest oznaką braku zaufania - tak jest w krajach arabskich, afrykańskich, latynoamerykańskich, azjatyckich) i kultura protransakcyjna (skoncentrowanie na zadaniach transakcjach, konkretach; mało kontekstowy styl komunikowania się; legalistyczne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)