Decyzja administracyjna - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 546
Wyświetleń: 1540
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Decyzja administracyjna - omówienie - strona 1 Decyzja administracyjna - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Decyzja administracyjna jest procesową formą indywidualnego aktu administracyjnego. Pojęcie “indywidualny akt administracyjny” jest pojęciem teoretyczno prawnym. W praktyce przejawia się ono w formie bądź decyzji bądź postanowienia. Mianem DECYZJI określamy akt władczy i jednostronny kształtujący prawa i obowiązki konkretnego podmiotu w konkretnej sprawie przy czym podmiot ten nie może być podporządkowany ani organizacyjnie ani służbowo organowi wydającemu ten akt.
Władczość decyzji przejawia się tym, że:
konkretyzacja prawa dokonywana w decyzji jest tak skonstruowana, że decydujące znaczenie przypisuje się oświadczeniu woli podejmowanemu przez pracownika organu administracji publicznej. Mówimy o autorytetowości konkretyzacji prawa dokonanego przez ten podmiot. Uczestnicy postępowania składają w toku postępowania określone oświadczenie. Ale najważniejsze jest to, jakie oświadczenie składa pracownik organu administracji.
drugim przejawem władczości decyzji jest to, że w przypadku niewykonania w sposób dobrowolny obowiązków wynikających z decyzji może być zastosowany przymus państwowy, którego formy określa ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ona określa różne środki egzekucyjne, najsurowszym środkiem jest przymus bezpośredni polegający na bądź zagrożeniu użyciem siły fizycznej bądź na użyciu siły fizycznej w celu doprowadzenia do wykonania takiego obowiązku. Jednostronność decyzji:
decyzja dochodzi do skutku niezależnie od woli strony. To czy strona zgadza się z decyzją czy nie (z punktu widzenia skuteczności decyzji) nie ma żadnego znaczenia.
Istotą decyzji jest dokonywanie zmian w sferze praw, względnie obowiązków, adresatów. Decyzja przyznaje określone prawa bądź nakłada określone obowiązki na strony. Bardzo często w jednej decyzji są i przyznane prawa i nałożone obowiązki.
Decyzja jest aktem wydawanym w sferze zewnętrznej działania administracji. Tzn., że adresat decyzji nie może być podmiotem podporządkowanym organizacyjnie ani służbowo organowi wydającemu decyzje. Decyzja w polskim modelu administracji może nosić różne nazwy:
- decyzja administracyjna
- decyzja
- orzeczenie
- zarządzenie
- pozwolenie
- zgoda
- może nie nosić żadnej nazwy
O tym czy mamy do czynienia z decyzją czy też nie, decyduje spełnienie przesłanek definicji decyzji. W ten sposób kwalifikowana jest decyzja w orzecznictwie sądowym. O tym czy będzie zastosowany kodeks decydują 4 przesłanki:
- postępowanie musi prowadzić organ administracji publicznej w rozumieniu kpa,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz