Decydowanie i rozwiązywanie problemów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Decydowanie i rozwiązywanie problemów - strona 1 Decydowanie i rozwiązywanie problemów - strona 2 Decydowanie i rozwiązywanie problemów - strona 3

Fragment notatki:

DECYDOWANIE I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Zagadnienia rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Ogół sytuacji poznawczych dzielimy na: ZADANIA - gdy sytuacja jest znana o zamkniętej i określonej strukturze.
PROBLEMY - gdy sytuacja jest nieznana (gdy przynajmniej jeden z elementów struktury jest nieokreślony).
PROBLEM jest to również rodzaj zadania, którego dana osoba nie może rozwiązać za pomocą swoich wiadomości, umiejętności, przyzwyczajeń i postaw.
Problem powstaje na ogół:
W sytuacjach nowych
W sytuacjach trudnych
W sytuacjach nieokreślonych.
Klasyfikacja i rodzaje problemów: Kryterium zakresu przedmiotowego
Problemy produkcyjne - powstają w toku produkcji
Problemy socjalno - bytowe (związane z egzystencją)
Problemy środowiskowe - powstają w otoczeniu bezpośrednim
Kryterium charakteru podejmowania działań
Problemy poznawcze (orientacyjne)
Problemy decyzyjne - dotyczące wyboru
Problemy wykonawcze - związane z realizacją
Kryterium celu działania
Problemy przystosowawcze, gdzie rozwiązanie przywróci stan normalny (podchodzimy biernie)
Problemy rozwojowe, gdzie przy rozwiązaniu wyszukiwanie co raz to nowych okazji daje nowe możliwości (stworzenie ich jak najwięcej)
Kryterium stopnia trudności (złożoności)
Problemy proste - bieżące, zwyczajne, pozorne, gdy mało czasu i zaangażowania
Problemy złożone - podstawowe, zasadnicze, przy rozłożeniu na etapy
Problemy bardzo złożone - wyjątkowe, nadzwyczajne, posiadające bardzo wiele zmiennych
Kryterium charakteru problemu
Problemy dysfunkcji (dewiacyjne) - gdy powstaje jakiś defekt
Problemy optymalizacyjne - gdy w organizacji wprowadzamy zmiany o charakterze adaptacyjnym
Problemy innowacyjne (twórcze) - gdy wprowadzamy nowość
Kryterium liczby rozwiązań
Problemy które mają jedno rozwiązanie (konwergencyjne) - cel od razu określa wynik (dlatego jedno rozwiązanie
Problemy które mają wiele rozwiązań (dywergencyjne) - cel dopuszcza wiele możliwości (rozwiązań)
Kryterium określoności problemów
Problemy zamknięte - tylko wybranie, zakres możliwości jest podany (test)
Problemy otwarte - możliwości trzeba przygotować, aby później można było wybrać.
DECYZJE w ogólnym rozumieniu są to akty wyboru jednego wariantu działania spośród wielu możliwych.
PODEJMOWANIE DECYZJI: dokonywanie wyboru
rozwiązywanie problemu
Proces podejmowania decyzji polega na rozpoznaniu i zdefiniowaniu istoty sytuacji decyzyjnej, opracowaniu i analizie pewnego zbioru wariantu rozwiązań oraz wyborze spośród nich najlepszego z przyjętego punktu widzenia oraz wprowadzeniu go do realizacji.


(…)

…).
GŁÓWNE ZASADY SYSTEMU WARTOŚCI EKONOMICZNEGO:
zasada odpowiedzialności własnej za swój byt materialny, który jest funkcją własnej przedsiębiorczości, pomysłowości, pracowitości, a także skłonności do podejmowania ryzyka.
zasada wolności gospodarczej, która w ucywilizowanej formie jest sprowadzona do zasady francuskiej deklaracji praw człowieka i obywatela: „ co nie jest prawem zabronione jest dozwolone…
…:
pewność - wiemy co stanie się w przyszłości
ryzyko - znamy prawdopodobieństwo wystąpienia każdego możliwego wyniku
niepewność -nie znamy prawdopodobieństw, a czasami nawet możliwości rozwiązań.
Cechy charakterystyczne teorii decyzji:
ORIENTACJA NA PODEJMOWANIE DECYZJI - końcowym wynikiem programu działania powinna być informacja bezpośrednio.
STOSOWANIE METODY NAUKOWEJ - wykorzystanie istniejącej wiedzy…
… się na subiektywnym przekonaniu decydenta, że znalazł wariant najkorzystniejszy pod względem wszystkich zasadniczych atrybutów.
REGUŁA LOGICZNEJ KOMUNIKACJI - decydent, który ją stosuje sprawdza, czy wszystkie atrybuty (cechy) spełniają założone wartości krytyczne, po czym wybiera się ten wariant działania, który spełnia wszystkie progi krytyczne.
REGUŁA DYSJUNKCJI - stosujący ją decydent wybiera wariant…
… zrozumienia - każda nowa prawda rozpoczyna swój marsz jako herezja, kończy zaś jako ortodoksja.
powtórne ocenianie - wraz z nabywaniem zrozumienia nowego dzieła następuje jego przewartościowanie i wyższa ocena.
sposób reagowania - zazdrość i podziw, objawiające się w stwierdzeniu „ja bym na to nie wpadł”.
komplementowanie - objawiające się w stwierdzeniu „zrobiłbym tak samo”.
PODEJŚCIA DO TWÓRCZOŚCI…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz