15. Czynności wstępne w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
a. Sąd Wojewódzki do którego wpłynęła skarga powinien zbadać czy jest właściwy do jej rozpoznania. Jeżeli uzna, że jest właściwy inny sąd to powinien przekazać skargę, co jest właściwe w trybie postępowania. Takie postanowienie jest wiążące dla sądu któremu została przekazana, chyba że jest to NSA.
b. Przewodniczący wydziału powinien zbadać czy skarga spełnia wymogi formalne oraz czy został od niej uiszczony tzw. wpis - opłata za wniesienie skargi. Jeżeli nie to wzywa skarżącego do uzupełnienia braków skargi albo do uiszczenia wpisu, chyba że skarżący jest zwolniony z mocy prawa z wpisu albo wniósł o przyznanie mu tzw. prawa pomocy. Przewodniczący wydziału przyjmuje skargę mimo nie uiszczenia wpisu również wtedy gdy ze skargi wynika w sposób oczywisty, że skarga zostanie odrzucona.
c. Jeżeli skarga spełnia wymogi formalne i został od niej uiszczony wpis należy wyznaczyć skład orzekający. Ogólne zasady wyznaczania składu orzekającego zawarte są w regulaminie wewnętrznego użytkowania WSA z dnia 18 września 2003 roku. Szczególne warunki określa Kolegium danego Sądu Administracyjnego. W konkretnej sprawie czyni to Przewodniczący wydziału wyznaczając jednocześnie sędziego sprawozdawcę. W niektórych przypadkach skład sądu wyznaczany jest drogą losowania, chodzi tu o takie sprawy których nikt nie chce prowadzić. Zmiana wyznaczonego składu może nastąpić jedynie z powodu przyczyn losowych lub przyczyn prawnych do wyłączenia sędziego.
d. Sąd z urzędu lub na wniosek strony skarżącej może rozważyć celowość wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu. Sąd może to czynić nawet jeśli organ administracji odmówił wstrzymania wykonania aktu. Sąd może to uczynić przede wszystkim wtedy gdy zachodzi niebezpieczeństwo powstania poważnej szkody lub trudnych do odwrócenia skutków.
e. W ramach czynności wstępnych sąd powinien przede wszystkim zbadać dopuszczalność zaskarżenia. Przed postępowaniem do badania samej dopuszczalności zaskarżenia sąd powinien stwierdzić czy w ogóle zaistniał fakt zaskarżenia. Aby można było powiedzieć, że taki akt zaistniał muszą być spełnione dwa warunki: musi istnieć przedmiot zaskarżenia tzn. musiało zostać podjęte przez jakiś organ administracji określone działanie prawne, nie koniecznie podlegające kognicji sądów administracyjnych. Nie będzie przedmiotu zaskarżenia wtedy gdy podjęte działanie jest jedynie tzw. nieaktem - aktem, który stwarza jedynie pozory aktu prawnego. Są nimi przede wszystkim:
- Akty wydawane przez organy do których zakresu nie należy wydawanie takich aktów
- Akty skierowane do osoby nieistniejącej
- Akty które nie zawierają niezbędnego minimum elementów
- Akty które nie zostały ani doręczone ani ogłoszone adresatowi
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)