Czynności poznawcze - wrażenia, spostrzeżenia, pamięć i myślenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1421
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynności poznawcze - wrażenia, spostrzeżenia, pamięć i myślenie - strona 1 Czynności poznawcze - wrażenia, spostrzeżenia, pamięć i myślenie - strona 2 Czynności poznawcze - wrażenia, spostrzeżenia, pamięć i myślenie - strona 3

Fragment notatki:

Czynności poznawcze - wrażenia, spostrzeżenia, pamięć i myślenie. //WRAŻENIE WRAŻENIE - prosty proces poznawczy polegający na odbiorze jednej cechy zjawiska. Wrażenia powstają, gdy na nasze narządy zmysłowe działają w sposób bezpośredni bodźce zarówno ze świata zewnętrznego jak i wewnętrznego. Gdy bodziec działa na narząd zmysłowy (słuch, dotyk, wzrok, itd.) wówczas określone receptory zamieniają go na impuls nerwowy, który przesyłany jest do mózgu. Podział wrażeń dokonujemy na podstawie podziału receptorów. Receptory to komórki wrażliwe na określony rodzaj bodźca. Wrażenia są monosensoryczne . To znaczy, że odzwierciedlają jedną cechę zjawiska. Podział wrażeń dokonuje się za pomocą podziału receptorów. Receptory dzielą się na dwie grupy: 1. Ekstero receptory - odbierają informacje docierające z zewnątrz do jednostki. Możemy podzielić je na dwie grupy: telereceptory : odbierają informacje znajdujące się w pewnej odległości od uczestnika; wrażenia węchowe, wzrokowe, słuchowe i bólowe; kontaktory : odbierają informacje znajdujące się w bezpośrednim kontakcie od uczestnika; wrażenia dotyku, smaku, ciepła, zimna, bólowe; 2. Interoreceptory - odbierają informacje z wewnątrz; wrażenia organiczne, mięsniowo-ruchowe, równowagi, bólowe. //SPOSTRZEŻENIE SPOSTRZEŻENIE - proces poznawczy odzwierciedlający cały przedmiot oddziałujące na nasze narządy zmysłowe. Spostrzeżenia są polisensoryczne , składają się z wrażeń. Spostrzeżenia nie są prostą mechaniczną sumą wrażeń. Spostrzeżenie jest subiektywnym odzwierciedleniem rzeczywistości. Prawa spostrzegania: 1. Różnicowanie bodźców na figurę i tło. Najpierw spostrzegamy figurę, później tło. Figura ma określony kształt, jest na pierwszym planie i jest żywsza od tła. Np. Gdy spojrzysz w klasie do góry, to najpierw zobaczysz wiszące lampy (figura), później sufit (tło). 2. Bliskości. Elementy znajdujące się w tej samej relacji przestrzennej są grupowane - zasada bliskości. Np. 12 12 12 - widzimy trzy pary 12, a nie 121 212. 3. Zasada ciągłości. Np. Na rys.a widzimy linię łamaną i linię ciągłą, a nie to co na rys.b. rys.a rys.b 4. Zasada zamykania. Jeśli widzimy figury niepełne (niezamknięte) to staramy się je zamknąć.

(…)

… się na
semantyczną (ogólna wiedza pojęciowa o świecie) i epizodyczną (wspomnienia przeżyć danej jednostki)
Zaburzenia pamięci to amnezja.
Wyróżniamy dwa rodzaje amnezji:
1. wsteczna - człowiek nie wie kim jest i z kąd pochodzi, ale potrafi uczyć się nowych rzeczy; LTM;
2. następcza - człowiek pamięta przeszłość ale nie potrafi uczyć się rzeczy nowych; STM;
Efekt świeżości i efekt końcowy.
Zapamiętujemy najlepiej końcową część przez co efekt świeżości związany jest z STM;
Efekt pierwszeństwa związany jest z LTM, polega on na tym, że po jakimś okresie czasu dany materiał chcemy sobie przypomnieć to najlepiej pamiętamy początek.
Pięć teorii zapominań:
1. zacieranie śladów pamięciowych - niepowtarzalny materiał ulega zacieraniu;
2. teoria interferencji (nakładanie) - informacje zdobyte nakładają się na materiał nowo…
….
Gotowość do spostrzegania rzeczywistości w ściśle określony sposób; nastawienia są uwarunkowane "starymi" doświadczeniami; mogą być chwilowe lub długotrwałe.
2. Kontrast.
Jeśli w krótkim odstępie czasu doznajemy dwóch bodźców, to ten drugi spostrzegany jest
bardziej "różny".
Np. Podnoszę lekką walizkę, a zaraz później ciężką. Stwierdzę, że ta druga jest bardzo ciężka.
3. Uwaga.
Skierowanie narządów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz