Czynniki wyznaczające funkcjonowanie przedsiębiorstwa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 560
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki wyznaczające funkcjonowanie przedsiębiorstwa - strona 1 Czynniki wyznaczające funkcjonowanie przedsiębiorstwa - strona 2 Czynniki wyznaczające funkcjonowanie przedsiębiorstwa - strona 3

Fragment notatki:


Czynniki wyznaczające funkcjonowanie przedsiębiorstwa: Zmiana paradygmatu gospodarki,
Przeorientowanie celów strategicznych przedsiębiorstwa,
Wzrost znaczenia ekonomicznych aspektów działania przedsiębiorstwa,
Innowacyjność postępu techniczno-technologicznego
Uelastycznienie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
Stosowanie nowoczesnego podejścia do zagadnień marketingowych i współpracy z klientem,
Stosowanie racjonalnej polityki personalnej,
Przeobrażenie sylwetki nowoczesnego managera.
Hiperkonkurencja - konkurencja o nowych cechach jakościowych. Coraz częściej konkurent nie jest nam znany.
Ad 1. Kiedyś głównym celem przedsiębiorstwa było podporządkowanie sobie rynku w jak największym procencie(trzymam, rozwijam).
W chwili obecnej nie podtrzymuje się sztucznie życia wyrobów, na które popyt maleje. Konkurencja w chwili obecnej wygląda w ten sposób, że producent sam rujnuje własną równowagę, aby konkurent nie miał szans tego zrobić.
Dzisiejszy inwestor patrzy na to, czy spółka (przedsiębiorstwo) przynosi zysk i czy kadra menedżerska potrafi odpowiednio gospodarować zasobami firmy (finansowe, rzeczowe, kadrowe, informatyczne)
Ad 2. Nie tylko maksymalizacja zysku jest ważna dla przedsiębiorstwa, ale także realizacja następujących celów: zagwarantowanie przedsiębiorstwu trwałej pewności egzystencji i rozwoju (zainteresowane są tym wszystkie grupy interesu) - cel trudny do realizacji,
realizowanie zysku o określonej wielkości i strukturze („nie jest cnotą finansowanie się z własnych jedynie środków, sztuką jest rozwijanie przedsiębiorstwa w oparciu o kapitał obcy” - ale tak by było to efektywniej, „mechanizm dźwigni finansowej”, by dawcy kapitału byli zadowoleni). Trzeba planować zysk, zysk nie może być prostą wynikową. Struktura: z jakiego asortymentu jaki zysk?
dążenie do zachowania trwałej płynności finansowej,
wzrost wartości (rynkowej) przedsiębiorstwa.
Ad 3. Każde przedsiębiorstwo dąży do równowagi w sferach:
techniczno-technologicznej,
ekonomicznej,
społecznej.
Wszystkie te trzy filary powinny być rozwijane jednocześnie. Elementem stałym w przedsiębiorstwie powinna być analiza ekonomiczna.
Nie każdy wzrost kosztów należy traktować negatywnie, a obniżenie kosztów pozytywnie.
Należy posługiwać się controllingiem i systemami wczesnego ostrzegania aby odpowiednio wcześniej redukować zagrożenie ekonomiczne przedsiębiorstwa. Należy także wychwytywać odpowiednie szanse dla przedsiębiorstwa związane np. z wejściem na nowy rynek, odnalezieniem niszy. Ad 4.

(…)

… się ma z możliwościami pracownika - tyle, że tu można ten proces zaobserwować także przebiegający do dołu (np. wraz z wiekiem mogą spadać możliwości ze względu na ograniczenie sprawności), np.:
WYMAGANIA STANOWISKA > MOŻLIWOŚCI PRACOWNIKA
natomiast, gdy:
WYMAGANIA STANOWISKA < MOŻLIWOŚCI PRACOWNIKA
to powoduje to często flustrację, niezadowolenie z pracy.
Jeżeli nie ma znaku równości między stanowiskiem a pracownikiem…
… na klienta wiernego i lojalnego (poprzez jakość wyrobów, usług).
Zdobycie nowego klienta kosztuje od 3 do 5 razy więcej niż utrzymanie starego klienta przy sobie
Morita twierdzi, że ważne jest słuchanie głosu klienta, ale ograniczanie się jedynie do tego nie wróży dobrze dla firmy.
Morita dzieli przedsiębiorstwa na:
słuchające głosu klienta i reagujące na jego potrzeby,
narzucające klientowi kierunek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz