Czasoporzestrzeń szkoły

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 497
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czasoporzestrzeń szkoły - strona 1 Czasoporzestrzeń szkoły - strona 2 Czasoporzestrzeń szkoły - strona 3

Fragment notatki:

Czasoprzestrzeń szkoły Czas i przestrzeń to pojęcia jakże uniwersalne dla wszystkich epok. Zmieniają się ludzie, obyczaje i sposoby naszego zachowania. Czas jednak biegnie nieubłaganie. Nikt nie jest w stanie wpłynąć w jakikolwiek sposób na czas. Biegnie on obecnie tak samo jak setki lat temu. Przestrzeń, czym ona jest? Dla mnie już sam termin ”przestrzeń” jest czymś nieograniczonym. Napawa mnie on ciekawością, ale i lękiem. Słowo „przestrzeń” niesie już z samym sobą jakąś świeżość i powiew energii. Tak wiec pojęcie czasoprzestrzeni jest pojęciem niezwykle szerokim. Zawęża się on dopiero wówczas, gdy pojęcie czasoprzestrzeni chcemy przypisać do określonego miejsca. Weźmy sobie za cel szkołę i spójrzmy na nią z innego punktu widzenia. Spójrzmy na szkołę zarówno oczyma osoby spoza murów szkoły, jak i okiem samego ucznia, który to najlepiej może zrozumieć temat czasoprzestrzeni szkoły. Właśnie dla ucznia czasoprzestrzeń to nie tylko sama szkoła i okres jaki musi w niej spędzić. Szkoła jest miejscem spotkania od kilkudziesięciu do kilkuset uczni. Każdy z nich inaczej odbiera czas szkolny, w którym przyszło mu żyć. Jedna szkoła może być w odczuciach różnych uczni różnie odbierana. Nawet koledzy z szkolnej ławki różnie mogą odbierać atmosferę jaka panuje w szkole. Abym mógł lepiej to zrozumieć udałem się do jednej z zaprzyjaźnionych szkół z mojego regionu. Odwiedziłem jakże gościnne mury jednego z nowszych w byłym województwie kaliskim gimnazji, a mianowicie gimnazjum w Kraszewicach w powiecie ostrzeszowskim. Powstało ono specjalnie do potrzeb reformy edukacji i zostało otwarte 26 sierpnia 2000 roku. Tak więc szkoła nie ma jeszcze roku, ale już w swych murach ukrywa nie jedną tajemnicę. Dyrektorem tejże szkoły jest Pani mgr Maria Sobieraj . Jest ona dumna z obiektu, w jakim uczniowie pracują, ale i z samych uczni. Jednak czy pod kopułą zwykłych - w tejże szkole przeważnie wesołych - dni nie kryją się osoby, które borykają się z problemami natury psychologicznej. Chcąc to sprawdzić przyjechałem do szkoły w Kraszewicach ok. godziny 10.00, trwała wówczas lekcja. Szkolne korytarze charakteryzowała cisza. Podchodzę do stolika, przy którym siedzi uczennica, która pełni dyżur. Wpisuje się do zeszytu i podaje jej cel mojej wizyty. Następnie rozmawiam z nią przez chwilę, chcąc się dowiedzieć czegoś o szkole wprost od uczni. Jednak na pytanie o tematy tabu w tejże placówce, dziewczyna nie potrafiła mi odpowiedzieć. Czyżby to była szkoła bez zmartwień i wszyscy czuli się w niej wspaniale. O takim stanie rzeczy świadczyć może choćby lekcja wychowania fizycznego. Większość osób chętnie bierze udział w zajęciach. Jednak wychowanie fizyczne to nieco inna lekcja niż wszystkie inne. Dochodzę do wniosku, że najlepiej będzie porozmawiać z przewodniczącym samorządu uczniowskiego. To przecież on ma reprezentować interesy wszystkich uczni w tejże szkole. Dowiaduje się od niego, że „

(…)

… lekcji i 5 lub 15 minut przerwy. Czas 45-ciu minut lekcji przydzielony jest na poszczególne zajęcia lekcyjne. Jednak zajęcia w gimnazjum w Kraszewicach to nie tylko godziny jakie musza się odbyć według programu z danego przedmiotu. Organizowane są również w tej szkole zajęcia pozalekcyjne, na które chętnie uczęszczają tutejsi uczniowie. Szkoła stara się również wyjść na zewnątrz ze swoją działalnością…
… jest dobry, bo czy lepszy od obecnego tego wiedzieć nie będą, no chyba, ze z podręczników lub z naszych opowiadań. Tylko pod warunkiem, że będą chciały ich słuchać i ewentualnie poznać je bliżej. Przyszłość szkoły i szkolnictwa to tabula rasa i tylko od nas zależeć będzie co na owych czystych kartach zapiszemy.
Dyrektor gimnazjum w Kraszewicach Pani mgr Maria Sobieraj

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz