Koncepcja ogólnokształcącej społecznej szkoły pracy twórczej Władysława Spasowskiego- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 2037
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcja ogólnokształcącej społecznej szkoły pracy twórczej Władysława Spasowskiego- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

„Koncepcja ogólnokształcącej społecznej szkoły pracy twórczej Władysława Spasowskiego”
Władysław Spasowski urodził się w 1877 lub 1878 roku ( różne źródła różnie podają). Był pedagogiem o poglądach marksistowskich, można by rzec komunistycznych. Dialektyczny materializm monizm filozoficzny, filozofia społeczna K. Marksa to główne nurty kształtujące światopogląd i pracę twórczą Spasowskiego.
Biografia Spasowskiego:
urodzony na Jakubowszczyźnie w powiecie lepelskim guberni witebskiej
gimnazjum w Witebsku
Wydział Przyrodniczy Uniwersytetu Warszawskiego 1896 r.
(w tym czasie słuchacz tajnych wykładów filozoficznych Adama Mahrburga)
Ucieczka przed aresztowaniem do Lwowa 1900 r. Potem do Krakowa i Genewy
2 lata studiów zagranicznych
Pracował jako prywatny nauczyciel w Wilnie i na Podolu
Ponowne studia w Genewie i Berlinie 1906 r.
Tamże w 1908 doktorat z filozofii moralnej de Guyau
Po powrocie posada nauczyciela w gimnazjum Wojciecha Górskego i gimnazjum żeńskim Kurmanowej w Warszawie
Kierownik Wzorowej Szkoły w Wożuczynie 1912 r.
1916- 1918 r. Nauczyciel w Szkole Rzemiślniczej i Seminarium Nauczycielskim w Warszawie
Organizator Instytutu Nauczycielskiego w Warszawie w tym czasie
1918 r. Dyrektor Państwowych Kursów Nauczycielskich
1930 r. Wyjazd do Paryża i oddał się pracy naukowej (zainteresowanie Leninem i marksizmem)
Dorobek piśmienniczy:
1908 r -„Les bases du systeme de la philosophie morale de Guyau„(rozprawa doktorska)
1917 r - „Wykład pedagogiki w seminariach nauczycielskich“
1920 r - „Wzorowe seminaria nauczycielskie“
1923 r - „Zasady samokształcenia”
1933 r - „Wyzwolenie człowieka w świetle filozofii, socjologii pracy i wychowania ludzkości”
1936 r - „ZSRR, rozbudowa nowego ustroju”
Społeczna szkoła pracy twórczej oparta na zasadzie wszechstronnego rozwoju jednostki ludzkiej miała przygotowywać do przyszłej pracy produkcyjnej młodzieży na budowniczych nowego społeczeństwa- zwolennikiem takiej roli szkoły był Spasowski.
Materializm historyczny zakładał, że praca jest podstawą kultury i duchowości narodu i ona jedynie może zintegrować społeczeństwo do struktury socjalistycznego państwa przyszłości. Chciał Spasowski wykorzystać naturalną potrzebę dziecka do poznawania, uczenia się i odkrywania do wpajania mu ideałów ruchu, pracy i zainteresowania światem pracy. Szkoła więc powinna pokazywać realny świat z jakim uczniowie zetkną się po opuszczeniu jej murów, wyniki winna osiągać poprzez wspólną pracę wszystkich jej członków (uczniów), każdy powinien czuć się niezastąpiony. Wszystkie zadania powinny byś społeczne i uczyć społecznie zorganizowanej metody pracy. Praca przenika wszystkie elementy życia uczniów, od nauczania po wychowanie.


(…)

… społeczeństwo od obywatela.
Program nauk powinien być poddawany rewizji i sprawdzaniu, czy jest wydolny, czy się nie zdezaktualizował, winien być giętki i elastyczny.
Zagadnienia do nauczania wymienione przez Spasowskiego jako najdonioślejsze: antropologia, socjologia, ekonomia polityczna, historia kultury, filozofia, religia, rozwój moralności, dzieje odkryć naukowych i wynalazków, techniki pracy umysłowej…
… socjologiach znajdujących się w programie nauczania. Nauczanie religijne paczy swym dogmatyzmem umysł dziecka więc brak go w poniższym schemacie .
Ogólny schemat edukacji wg Spasowskiego:
1 - 8 lat: wychowanie zbiorowe w żłobkach, domach dziecięcych i przedszkolach
wychowanie domowe naraża dziecko na kaprysy, poniżenie i przemoc starszych
8 - 16 lat: szkoła ogólnokształcąca: kultura fizyczna, kultura językowa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz