To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CZASOPISMA. DZIAŁANIE W WARUNKACH KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ
Postępująca specjalizacja, demassification. Wzrost zainteresowania czytelników.
Czasopismo - publikacja wydawana okresowo w pewnych stałych terminach (od tygodnika do półrocznika); magazyn - czasopismo ilustrowane o różnorodnej treści beletrystycznej lub naukowej.
Grupy czasopism:
czasopisma treści ogólnej - tzw. magazyny konsumenckie, ze względu na fakt zamieszczania reklam produktów i usług dostępnych dla ogółu klientów; szczególną popularnością cieszy się prasa kobieca, rodzinna i telewizyjna; dominacja koncernów niemieckich;
czasopisma fachowe - zajmują się szczególną dziedziną gospodarki, przemysłu, konkretnym zawodem; zazwyczaj rozprowadzane przez stowarzyszenia zawodowe, grupy przemysłowe, izby, organizacje, także w systemie prenumeraty, i wydawane przez wydawnictwa specjalistyczne; reklamy adresowane do zawodowców, firm i organizacji; bardzo zróżnicowana tematycznie grupa złożona z wielu niskonakładowych tytułów; wertykalne - pokrywają wszystkie aspekty jakiejś dziedziny lub branży; horyzontalne - skupiają się na pewnej funkcji (np. zarządzanie);
przeglądy literackie oraz czasopisma akademickie - elitarna grupa bardzo niskonakładowych czasopism o charakterze niekomercyjnym, wydawanych przez instytucje nie nastawione na zysk; rozprowadzane w kręgu stałych prenumeratorów indywidualnych i instytucjonalnych; często brak reklam;
biuletyny - wewnętrzne biuletyny klubowe, firmowe, kościelne itp. (nieodpłatne, wąski krąg zainteresowanych) + biuletyny o bardziej komercyjnym charakterze (tylko prenumerata); niektóre opatrzone są klauzulą tajności lub karencyjności;
magazyny public relations - publikowane na zasadzie sponsorowania przez zainteresowane firmy i instytucje, przeznaczone do rozpowszechniania wśród pracowników, pośredników handlowych, klientów, akcjonariuszy; nieodpłatne; promowanie instytucji sprawczej. Wydawca - odpowiada za stronę ekonomiczną i wydawniczą. Organizowanie odpowiednich do zadań środków finansowych, określanie ogólnej linii i kierunku pisma, kontakty z reklamodawcami, tworzenie warunków dla rozwoju nakładowego. Najczęściej uprawnienia w zakresie programu i koncepcji pisma przechodzą na red. Naczelnego.
Typowe wydawnictwo posiada cztery działy:
rozpowszechnianie → prenumerata / sprzedaż egzemplarzowa / aktualizacja (obsługa klientów)
reklama→ promocja sprzedaży / sprzedaż / badania
produkcja - odpowiada za utrzymanie ruchu w znaczeniu wewnętrznym (zaopatrzenie w środki techniczne redakcji) i zewnętrznym (zakup papieru, kontakty z drukarnią itp.)
działalność edytorska →edytor-red. naczelny, realizuje wizję wydawcy; nadzór nad procesem wydawania, planowanie tematów do przyszłych wydań, reprezentacja na zewnątrz, informowanie działu reklamy o zamierzeniach redakcyjnych
(…)
… rynki znaku firmowego i renomy,
powiększanie zdolności do przenoszenia wzorów z zakresu zarządzania oraz unikatowych koncepcji marketingowych
Szacowanie rynku:
→”potencjał przychodowy” = nakład skorygowany o stopę zwrotów x cena wydawcy, tj. cena detaliczna skorygowana o przeciętną marżę kolportażową (33%) x liczba wydań stosowna dla danego typu pisma
W globalnym ujęciu statystycznym rynek prasy…
… specjalizacji i segmentacji rynku czasopism.
…
… do bardziej wyspecjalizowanych audytoriów. Ogromna różnica w potencjale przychodowym między grupą wiodących tytułów a resztą. Blisko 2 miesięczniki na miesiąc
Poziom koncentracji:
tygodniki: CR4 = 40, CR8 = 56 (średni)
dwutygodniki: CR4=52%, CR8=84%, HHI-1001.4 (wysoki)
miesięczniki: CR4-=21, CR8=32, HHI=228 (brak koncentracji)
Szacowanie rynku czasopism wg potencjału przychodowego jest poprawne, ale jedynie z perspektywy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)