CYKL ŻYCIA PRODUKTU A STRATEGIE MARKETINGOWE - Strategia marketingowa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 322
Wyświetleń: 2065
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
CYKL ŻYCIA PRODUKTU A STRATEGIE MARKETINGOWE - Strategia marketingowa - strona 1 CYKL ŻYCIA PRODUKTU A STRATEGIE MARKETINGOWE - Strategia marketingowa - strona 2 CYKL ŻYCIA PRODUKTU A STRATEGIE MARKETINGOWE - Strategia marketingowa - strona 3

Fragment notatki:

CYKL ŻYCIA PRODUKTU A STRATEGIE MARKETINGOWE
Cykl życia to okres, w którym produkt znajduje nabywców na rynku. W tym okresie występują różne stadia sprzedaży produktu, tzw, fazy cyklu życia produktu. Wyróżnia się 4 takie fazy:
Faza wprowadzania
Faza wzrostu
Faza dojrzałości
Faza spadku
Krzywa cyklu życia. Kształtowanie zysku.
W każdej fazie cyklu należy stosować inną strategię marketingową, bo różna jest liczba nabywców, dynamika sprzedaży, konkurencja.
Cechy charakterystyczne poszczególnych faz cyklu życia:
Fazy cyklu życia
Wprowadzenie
Wzrost
Dojrzałość
Spadek
Sprzedaż
niewielka, powolny wzrost
gwałtowny wzrost
szczyt sprzedaży
Spadek sprzedaży
Koszty
Wysokie
średnie
niskie
niskie
Zyski
Ujemne
rosnące
wysokie
spadające
Nabywcy
innowatorzy
wcześni pionierzy
późna większość (50-60%)
maruderzy
Konkurenci
Nieliczni
rosnąca liczba
stabilna liczba zaczynająca się zmniejszać
spadająca liczba
Cele marketingowe:
I Faza - kreowanie produktu
II Faza - maksymalizacja udziału w rynku
III faza - maksymalizacja zysku, obrona udziału w rynku
IV faza - obniżenie wydatków, wykorzystanie znajomości marki
Strategia marketingowa do etapu cyklu życia produktu
Strategia marketingowa powinna być dostosowana do etapu cyklu życia produktu.
Faza wprowadzenia
Najtrudniejsza faza, bo produkt jest nieznany. Najczęściej proponuje się podstawową wersję produktu. Działania nakierowane są na nabywców (poprzez cenę i promocję) i na dystrybutorów (by przekonać ich do produktu).
Uzupełnić wykład przed tym
Analiza portfelowa BCG - polega na tym, że w celu analizy asortymentowej opracowano macierz, która jest oparta na 2 kryteriach:
Tempo wzrostu rynku (tempo sprzedaży przy stałych cenach)
Względny udział w rynku w stosunku do największego konkurenta
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz