To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
METODY USTALANIA CEN Przywództwo cenowe Na rynku istnieją liderzy, mają zdolność ustalania i kontrolowania poziomu oraz struktury cen Lider ustala marże i zyski na satysfakcjonującym go poziomie, którą akceptują naśladowcy Lider ma znaczny udział w rynku Chaos : Poziom i struktura cen są nieprzewidywalny i często zmienne Cena jest najważniejszym narzędziem konkurencji; produkty są raczej standardów ( w każdym razie stosunkowo mało zróżnicowane ) a nabywcy są wrażliwi na cenę Marżę i zyski w różnych firmach kształtują się na różnym poziomie Ustabilizowana konkurencja Poziom i struktura cen jest stabilna i ustalana przez firmy w ramach ich strategii Brak firmy mającej dominujący udział w rynku, przedsiębiorstwa wytwarzają zróżnicowane produkty Przedsiębiorstwa wytwarzają zróżnicowane produkty szczegółowo segmentują rynek, konkurencja oparta głównie na technologii i świadczonych usługach, bardzo rzadko narzędzi konkurencyjnymi są ceny, a zmiany cen są rzadkie i stonowane Poziom marż i zysków jest akceptowany przez wszystkich konkurentów STRATEGIE CENOWE Strategie cenowe - to zespół decyzji dotyczących problemów związanych z cenami na danym rynku produktów uporządkowanych w logiczną całość, w ramach której kierownictwo uwzględnia kolejne stadia decyzyjne, zgodnie z marketingową koncepcją ceny: Kalkulację ceny podstawowej Adaptację ceny do warunków rynkowych Zbiór działań przedsiębiorstwa dotyczących kalkulowania cen dopasowanych do wybranego rynku docelowego, wizerunku firmy oraz wykorzystania innych narzędzi marketingu - mix Strategie cenowe : Strategie cen wysokich - charakterystyczne dla produktów markowych o specjalnych cenach, przeznaczonych dla stosunkowo niewielkich segmentach rynku. Sprzedaż produktów po cenach wyższych od przeciętnych na danym rynku. Produkt musi odznaczać się jakością wyższą od przeciętnej, a także mieć pożądane przez nabywców cechy lub wartości z punktu widzenia nabywców. Nabywcy dysponują ponadprzeciętnymi dochodami, albo cenią sobie snobizm, prestiż, hobby . Strategia prestiżowa - dotyczy towarów najwyższej jakości, luksusowych, ekskluzywnych dla wąskich segmentów rynku. Jest elementem przyciągającym nabywców ponieważ zapewnia określony status prestiż posiadaczowi produktu. Produkty są najwyższej jakości, wytwarzane w krótkich seriach, ze szczególną dbałością o detale. Nie przewiduje się tutaj obniżek ceny, ewentualnie jej podwyżki. Strategia zgarniania śmietanki - (skimming ) polega na wprowadzeniu na rynek produktów nowych lub unowocześnionych o relatywnie wysokich cenach, co umożliwia przedsiębiorstwu osiągnięcie znacznego zysku jednostkowego i jest skierowane do "śmietanki" nabywców, czyli do tych, których cena nie jest barierą w zakupie;
(…)
… produkt od produktów konkurencji. Efektywna, gdy popyt
Strategia dyskontowa - zakłada ustalanie i utrzymywanie cen niskich dzięki eliminacji usług posprzedażowych, tanich opakowań, braku reklamy ( no stosowane przez Biedronkę )
Strategia penetracji ( przenikania ) - polega na wprowadzeniu na rynek produktu o niskiej cenie, która ma pobudzić popyt, a jednocześnie stopniowe podwyższanie ceny, a wzrost cen…
… rekompensując niską cenę produktu wyjściowego.
Ceny nierówne - ceny nieco poniżej pełnej ceny np. 99zł zamiast 100 zł - aspekt psychologiczny - niższa cena
Ceny wygodne - przeciwieństwo cen nierównych, ustalane z myślą o wygodzie płacących; ceny zaokrąglone lub nierównych wartościach określonej monety ( ułatwia sprzedaż w automatach )
Ceny sugerowane - producent proponuje detalistom stosowanie określonych cen…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)