Ćwiczenia 2
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ Ujęcie szkoły prakseologicznej: Pojęcie organizacji: -Czynnościowe -Atrybutowe -Rzeczowe Czynnościowe - odnosi się do czynności organizowania, -„tworzenie lub przekształcanie zorganizowanych całości” Ch.Agryris -proces organizowania.
Zorganizowany (spójny układ czynności, przedsięwzięć i funkcji przyczyniających się do powodzenia realizacji celu tego działania) tzn.: - posiadać sformułowany cel, -planować pracę, - pozyskiwać i alokować zasoby, - kontrolować stopień realizacji. Atrybutowe - rezultat zorganizowania, - sposób wzajemnego powiązania jej części ze sobą i z całością odzwierciedlony w strukturze organizacyjnej, - „pewien szczególny rodzaj stosunków części do siebie i do złożonej z nich całości; stosunek ten polega na tym, iż części współprzyczyniają się do powodzenia całości” T.Kotarbiński Rzeczowe (rzecz zorganizowana) - rezultat organizowania, - „pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej własnych elementów, mianowicie taka całość, której wszystkie składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości” T.Kotarbiński - „wielość części, z których każda dąży do osiągnięcia szczegółowego celu i które to części utrzymują się dzięki wzajemnym powiązaniom, przystosowując się jednocześnie do środowiska zewnętrznego i przez to utrzymując stan wzajemnego powiązania części” Ch. Agryris - „jednostki społeczne lub grupy ludzi, rozmyślnie tworzone i przekształcane dla realizacji określonych celów” A.Etzioni Pojęcie organizacji -Czynnościowe(PROCES) -Atrybutowe(SPOSÓB) -Rzeczowe(REZULTAT) Szkoła prakseologiczna - skupia uwagę głównie na procesie organizowania, - elementy mają sprzyjać powodzeniu całości, ale już nie na odwrót, - brak odniesienia do teorii równowagi organizacyjnej.
Nurt Systemowy - organizacja jako klasa systemów (wyodrębnionych z otoczenia względnie autonomicznych całości, posiadających wewnętrzne powiązania i sprzężenia) - „zestaw składników, między którymi zachodzą wzajemne stosunki, a każdy składnik jest bezpośrednio lub pośrednio połączony z każdym innym” R.L.Ackoff -konkretne (fizyczność składników) i abstrakcyjne (pojęcia).
Cechy systemów - wyodrębnienie z otoczenia, -otwarte i zamknięte, - struktura systemu-uporządkowanie (entropia) (homeostaza) (ekwifinalność) - proste, złożone i szczególnie złożone, Liczba sprzężeń: (n-1); n(n-1) - ujęcie holistyczne - synergia
Nurt systemowy
- sposoby rozwiązywania problemów nie zawsze dają przewidywane rezultaty,
- Dlatego nowy nurt: podejście sytuacyjne
Podejście sytuacyjne - kładzie nacisk na to co swoiste i szczególne dla danej organizacji,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)