To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Czajkowska. Notatka składa się z 2 stron.
Statystyka Arkusz 4 Zapytano 8 osób o wzrost i wagę. Za pomocą współczynnika korelacji liniowej Pearsona zbadaj, czy istnieje związek między wzrostem i wagą. Otrzymane wyniki zinterpretuj.
TABELA 4.1
Badany
A
B
C
D
E
F
G
H
Wzrost (w m.)
1,78
1,69
1,56
1,89
1,90
2,00
1,67
1,56
Waga (w kg)
70
55
44
80
78
100
60
47
Źródło: Dane umowne W gospodarstwach domowych grupy pracowniczej badano miesięcznie spożycie :
cukru, słodyczy i ciast (w kg) - X,
ryb i wędlin (w kg) - Y,
jarzyn (w kg) -Z.
Otrzymane wielkości spożycia wymienionych produktów w wylosowanych gospodarstwach domowych zawiera tabela:
TABELA 4.2
Numer wylosowanego gospodarstwa (i)
1
2
3
4
5
6
Spożycie cukru, słodyczy i ciast w kg (x i )
6
4
2
4
1
1
Spożycie ryb i wędlin (y i )
1
2
4
3
7
7
Spożycie jarzyn w kg (z i )
2
2
1
2
3
2
Źródło: Dane umowne Wyznacz przeciętne spożycie poszczególnych produktów żywnościowych,
Wyznacz wartości następujących współczynników korelacji liniowej r xy , r xz oraz r yz .
Zinterpretuj otrzymane wyniki.
Zbadaj zależność między czasem przeznaczonym na reklamę telewizora marki M (w min /miesiąc) a miesięczną ich sprzedażą. Odpowiednie dane, zebrane za 7 miesięcy 2009 roku zawiera tabela:
TABELA 4.3
miesiąc
styczeń
luty
marzec
kwiecień
maj
czerwiec
lipiec
Czas w mediach przeznaczony na reklamę w min. (x i )
10
18
13
14
20
15
8
Liczba sprzedanych telewizorów w tys. (y i )
2,5
4,6
5,2
4,0
5,6
3,2
1,5
Źródło: Dane umowne Poproszono grupę ekspertów o ocenę, dla grupy 10 krajów, poziomu rozwoju ekonomicznego i stabilności rządów w tych krajach. Wyniki rangowania zawiera poniższa tablica: TABELA 4.4
Kraj
Rangi rozwoju ekonomicznego
Rangi stabilności politycznej
A
2
(…)
…
E
F
G
H
Zdolności muzyczne
(w punktach)
24
14
45
34
12
12
45
36
Zdolności matematyczne
(w punktach)
37
45
45
37
24
24
24
56
Źródło: Dane umowne
W trakcie analizy wyników nauczania w jednej z uczelni ekonomicznych na terenie województwa świętokrzyskiego, postanowiono zbadać zależność pomiędzy wynikami jakie studenci uzyskali w testach z matematyki (X) i ekonometrii (Y). Z każdego testu student mógł maksymalnie uzyskać 100 pkt. Wyniki badania 100 losowo wybranych studentów zostały ujęte w postaci tablicy dwudzielnej (tabela 4.6)
TABELA 4.6. Wyniki z testu z matematyki i ekonometrii
ilość punktów uzyskana z testu z matematyki
xi ilość punktów uzyskana z testu z ekonometrii yj 0-20
20-40
40-60
60-80
8
0-100
0-20
20-40
40-60
60-80
80-100
5
6
4
-
-
7
10
9
1
-
-
4
12
11
3
-
-
2
10
6
-
-
1
6
3
Źródło: Dane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)