Charakterystyka niewidzialnej religii wg Luckmanna:.
potencjalni konsumenci maja bezpośredni dostęp do wyobrażeń religijnych
nie potrzebują odwoływać się do instytucji pośredniczących, dlatego też uprawnie jest twierdzenie, iż współcześnie religia stała się zjawiskiem odnoszącym się do sfery prywatnej
nie istnieje żaden obowiązujący model religii
tworzone modele są subiektywne i w dużej mierze wynikają z doświadczeń związanych z funkcjonowaniem sfery prywatnej
muszą one nieuchronnie konkurować ze sobą na wolnym rynku
w związku z tym jest mało prawdopodobne by na bazie zanikającej tradycyjnej religijności kościelnej powstał nowy powszechnie obowiązujący model religii
W sprawach wyobraźni religijnych i znaczeń ostatecznych jednostka posiada wolny wybór. Zależy on w dużej mierze od preferencji jednostki wyznaczonych jej społeczną biografią
Religijność indywidualna w istocie nie otrzymuje poparcia czy potwierdzenia ze strony pierwotnych instytucji publicznych. W zamian wsparcia poszukuje wśród innych jednostek
Charakterystyka niewidzialnej religii wg Luhmanna:
religijność opiera się o indywidualne decyzje i ma się tego świadomość (jest to pochodna indywidualnej decyzji w kwestii udziału w komunikacji religijnej czy w ogóle przyjęcia wiary)
wiara staje się sprawa prywatną (wcześniej sprawą prywatną była niewiara), ma to znaczenie z punktu widzenia dostarczania wiary innym. Odrzucona zostaje instytucjonalizacja consensusu.
nie do utrzymania jest poczucie pewności związana z pobożnym uczestnictwem niezależnie od pobudek osobistych.
religia zaczyna sytuować się w obszarze czasu wolnego, w którym małowartościowe formy aktywności staja się dominujące. W tym obszarze religia konkuruje z innymi obszarami. Religia nie jest uważana za świętość
Należy podkreślić iż prywatyzacja religii nie jest sprawa prywatną. Przeciwnie, oddziałuje ona w powiązaniu z innymi strukturami społecznymi i w zasadzie wymusza reakcję społeczeństwa.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)