Charakterystyka metodologiczna:
Nauka pojmowana w dwóch sensach:
pragmatycznym - czynnościowym - proces uczenia się
apragmatycznym - wynik czynności - rezultat procesu zdobywania wiedzy, zbiór twierdzeń - zdań, które spełniają określone wymagania :
zdanie należycie uzasadnione zdanie w odpowiednim stopniu ogólne zbiór zdań jest zbiorem uporządkowanym
zbiór charakteryzuje się cechą niesprzeczności
Standardowa klasyfikacja nauk :
A - kryterium przedmiotu badań (przedmiot którego dotyczą twierdzenia danej nauki)
przyrodnicze - rzeczywistość przyrodnicza ożywiona i nieożywiona
społeczne - społeczeństwo, szeroko rozumiana rzeczywistość społeczna i wytwory świadomej działalności człowieka
B - kryterium pytania nauki teoretyczne odpowiadają na pytanie „Jak jest ?” (opis i wyjaśnienie licznych procesów występujących w rzeczywistości) np. socjologia, biologia, fizyka historia, ekonomia
nauki praktyczne formułują i uzasadniają różnego rodzaju normy, dyrektywy oraz oceny; odpowiadają na pytanie „Jak być powinno?”, „Jak należy coś zrobić?” np. nauki inżynieryjne, nauki praktyczne ~ n. stosowane np. etyka
C - kryterium typów uzasadniania twierdzeń empiryczne - odwołują się w uzasadnianiu twierdzeń do doświadczenia (obserwacje, eksperymenty)
formalne - odwołują się do takiego typu uzasadniania twierdzeń, który jest tzw. typem inferencyjnym. Dowodzenia twierdzenia polega na dokonaniu operacji logicznej ( w oparciu o pewne reguły stosowania) , gdzie z jednych twierdzeń wyprowadza się inne, niektóre z twierdzeń przyjmowane są bez dowodu - aksjomaty.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)