Charakter działań administracji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 175
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakter działań administracji - strona 1 Charakter działań administracji - strona 2 Charakter działań administracji - strona 3

Fragment notatki:

Charakter działań administracji Modele biurokracji
Model klasyczny - według Maxa Webera
Struktura macierzowa
Struktura organiczna
Struktury hybrydowe
Model weberowski
- zasada hierarchiczności - opartej na podporządkowaniu urzędnika poleceniom przełożonego przy jednoczesnym zachowaniu prawa zażalenia i odwołania się od jego decyzji
- zasada depersonalizacji - władza przypisana jest do urzędu a nie osoby urzędnika
- zasada działalności na podstawie bezosobowych przepisów - polegająca na stworzeniu ram prawnych oraz organizacyjnych, w ramach których działają urzędnicy i których nie wolno przekraczać
- zasada zatrudnienia i awansu na podstawie kwalifikacji, precyzyjnie określonych normami prawnymi (konkurencyjności)
- zasada specjalizacji i podziału pracy oznaczający precyzyjny podział zadań i kompetencji, uregulowany prawnie, mający za zadanie zminimalizować dyskrecjonalnego działania urzędnika
- skuteczności urzędników gwarantowanej przez wyskoki poziom specjalizacji, odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz depersonalizację ich działania. Zagrożenia wynikające z biurokracji
Dwa sposoby organizacji działań (wg. L. von Milesa)
Zarządzanie biurokratyczne: skostniałe, arbitralne, ukierunkowane na przestrzegani reguł i zasad
Zarządzanie oparte na ocenie rezultatów wysiłków (balansujące zyski i straty)
Niebezpieczeństwo alienacji osób działających w organizacjach biurokratycznych (A. Giddens)
Systemowy konflikt między zawodowymi biurokratami i politykami wybranymi w sposób demokratyczny
Problem dwóch porządków i dwóch władz w administracji (programowej i biurokratycznej). Struktura organiczna
Tworzenie grup dla realizacji określonych zadań, przy czym skład osobowy tych grup jest zmienny, a powiązania między osobami je tworzącymi oparte nie na tradycyjnych więziach organizacyjnych, a związkach wynikających ze specjalizacji ich członków przy słabo zarysowanej podległości wobec kierownika grupy. Struktura Hybrydowa
Włączenie do części zmiennej struktury komórek sztabowych, pomagających kierownikom przedsięwzięć w realizacji ich funkcji. Działają sztaby kierowników liniowych. Komórka liniowa - realizuje podstawowy cel instytucji.
Koncepcje podziału wewnętrznego struktur
- koncepcja sztabu i linii - komórki liniowe to jednostki podstawowe, uczestniczące bezpośrednio w realizacji celu głównego instytucji. W Polsce niższe organy administracji publicznej. Komórki sztabowe, to komórki spełniające funkcje usługowe w stosunku do komórek liniowych (bezpośrednio nie realizują celów instytucji, ale są b. ważne - poprzez doradztwo pomagają kierownictwu instytucji w realizacji jego zadań.) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz