To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
NAUKA ADMINISTRACJI 1. Co jest przedmiotem badań nauki administracji? Nauka administracji bada administrację w danym ustroju a więc przedmiotem jej badań są: wpływ ustroju państwa na kształt administracji
sprawy środowiska, w którym działa administracja
sprawy struktur i wzajemnego powiązania aparatu administracyjnego wzajemne uwarunkowania tych czynników
2. Jakie metody badawcze są stosowane w administracji? Metody badawcze stosowane w administracji to:
metoda dogmatyczna : bada się działalność administracji pod względem jej zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, polityka administracji : bada administrację przy wykorzystaniu samej nauki administracji w celu sformułowania postulatów jak należy administrację usprawniać i zmieniać. Ostatecznie wnioski z badań tej dyscypliny powinny przyjmować postać delege lata (dotyczy obecnie obowiązującego prawa, jak je stosować i interpretować) oraz delege ferenda (dotyczy przyszłych uregulowań, jakie prawo ustanowić).
metoda empiryczn a : w swoich badaniach poszukuje się uzasadnienia w zjawiskach występujących w odcinkach badanej rzeczywistości
ograniczone stosowanie eksperymentu ze względu na skrępowanie administracji przepisami prawa.
3. Jakie czynniki kształtują administrację publiczną? Czynnikami kształtującymi administrację publiczną są:
ustrój państwa
środowisko, w którym administracja funkcjonuje (poziom kultury społecznej, jakość uwarunkowań historycznych, postęp techniczny, czynnik normatywny, czyli obowiązujące prawo)
system prawa stanowionego (art. 7 konstytucji - w RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa) i inicjatywy administracyjnej (obywatelskie prawo inicjatywy ustawodawczej znacznie dalej idący wpływ na administrację mają doktryny polityczne i prawne
procesy globalizacyjne i ujednolicenia w członkowskich państwach UE.
4. Jakie normy przesądzają o kształcie administracji publicznej? Na kształt administracji wpływ mają:
normy prawne - ustrojowe : administracja jest ograniczona przepisami prawa i musi działać na podstawie przepisów prawa. Wśród tych norm wyróżniamy: normy określające właściwość, ustanawiające zadania, określające prawne formy działania oraz wskazujące na kompetencje, regulujące organizację administracji publicznej
normy m oralne : przestrzeganie norm moralnych czy obyczajowych wpisane jest w specyfikę wykonywania zawodu urzędnika. Stosowanie przez administrację norm moralnych, obyczajowych łączy się z problematyką, którą określa się mianem kultury administrowania czy etyki administracji.
(…)
… instytucji
trybu działania - jej jednostek organizacyjnych lub stanowisk pracy.
24. Na czym polega decentralizacja administracji?
Decentralizacja administracji to proces przekazywania uprawnień ze szczebla centralnego na szczeble niższe, a także sposób organizacji i wykonywania władztwa administracyjnego państwa, w którym organy niższego szczebla nie pozostają w stosunku hierarchicznej podrzędności do organów wyższego szczebla i cieszą się samodzielnością w realizacji zadań. Podstawowym przykładem jest samorząd terytorialny, który swoje zadania wykonuje we własnym imieniu, na własny rachunek i na własną odpowiedzialność, oraz samorząd zawodowy i gospodarczy.
25. Co to jest porozumienie administracyjne?
Porozumienie administracyjne, jest to przekazywanie zadań między organami administracji w układach…
…, przy zachowaniu samodzielności i niezależności danego podmiotu.
16. Co to jest heterogonia celów?
Heterogonia celów przejawia się w postaci utraty poczucia łączności z całością na skutek zapomnienia, że zasadniczym sensem było przyczynienie się do osiągnięcia celów. 17. Jakie należy tworzyć zespoły by zapewnić elastyczność struktur organizacyjnych? Elastyczność chroni instytucje przed jej zniszczeniem…
…
podziału zadań problemowych ( np. w regulaminach zadań urzędów adm. pub.- spotykamy tam zapis o sprawach zastrzeżonych dla aprobaty naczelnego kierownika spraw przypisanych zastępcom i kierownikom niższego szczebla ich decyzji.)
podziału zadań wg kompetencji i górnej granicy kwalifikacji
21. Na czym polega depersonalizacja zarządzeń?
Depersonalizacja jest negatywną konsekwencją rozwoju wielkich…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)