Cele i bariery pracy - omówienie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 462
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cele i bariery pracy - omówienie - strona 1 Cele i bariery pracy - omówienie - strona 2 Cele i bariery pracy - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Cele pracy
Zastanawiając się nad przyczynami słabej motywacji do pracy, badacze wskazują na niedostatki czy błędy w informowaniu pracowników o celach i zadaniach przedsiębiorstwa, o jego strategii. Chodzi tu przede wszystkim o znajomość i przynajmniej częściową akceptację i zgodność:
celów przedsiębiorstwa z zadaniami wykonywanymi na co dzień przez pracownika,
celów organizacji z celami osobistymi (zawodowymi i prywatnymi),
celów przedsiębiorstwa z celami społeczno-gospodarczymi kraju, regionu,
norm (standardów wykonania) wymaganych przez zakład z normami, jakie pracownik narzuca sobie i swym kolegom,
celów krótkoterminowych „na dziś” z celami perspektywicznymi „na jutro i na pojutrze”.
Zakład pracy, chcąc w skuteczny sposób motywować załogę, powinien współuczestniczyć w kształtowaniu celów pracowników i zakładu, dążyć do ich upodabniania, a przede wszystkim zdążania w jednym kierunku.
Cele indywidualne. Należy dążyć do tego, by stosunkowo wiele indywidualnych celów pracowników było zaspakajanych w procesie pracy lub dzięki osiąganym przez nią środkom. Działania wychowawcze i organizacyjne powinny powodować zainteresowanie wykonywaną pracą, osiąganie w niej satysfakcji, zapewniać możliwość awansu zawodowego i społecznego.
Cele przedsiębiorstwa. Jednym z warunków dobrze i świadomie wykonywanej pracy jest orientacja w celach, do których dąży i które osiąga przedsiębiorstwo. Człowiek rozumiejący sens pracy lepiej pracuje, lepiej znosi także jej uciążliwości.
Cele ogólnospołeczne. Pracownik z reguły orientuje się, jakie cele społeczne, gospodarcze są ważne dla społeczeństwa i chce, by jego przedsiębiorstwo uczestniczyło w ich realizacji. Jeśli więc widzi, że produkcja jest chybiona, że nie zaspokaja potrzeb społecznych, nie jest skłonny wkładać w pracę zbyt wiele wysiłku i troszczyć się o jej wyniki.
Cele bliższe i dalsze. To przede wszystkim pokazanie pracownikowi, jakie miejsce w przedsiębiorstwie zajmuje teraz, a jakie może zajmować w przyszłości. Zakład pracy powinien stworzyć pracownikom możliwości awansu poziomego i pionowego na tyle atrakcyjne, by mobilizowało to ludzi, zachęcało do wiązania swych przyszłych losów z losami zakładu pracy.
W motywowaniu do pracy, przez wskazywanie pracownikom jej celów, popełniane są jednak bardzo często pewne typowe błędy:
brak kompleksowości w informowaniu o celach; bywa, że kierownictwo koncentruje się jedynie na jednym czy kilku celach, nie dostrzegając innych lub wręcz ignorując je,
wskazywane są cele nieatrakcyjne, zbyt odległe, mało ważne, wreszcie w subiektywnej ocenie kadry i załogi mało prawdopodobne do osiągnięcia,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz