Cel wychowania, troiste rozumienie celów- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 406
Wyświetleń: 3549
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cel wychowania, troiste rozumienie celów- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

2-stronicowy dokument w formacie doc, w którym opracowano następujące zagadnienia: troiste rozumienie celów, dążenie nauczyciela, Kruszewski, cel wychowania, funkcje wychowania, pedagogika wychowanie, ideał wychowania, koncepcja celów wychowania, podejście praktyczne, podejście teoretyczne, cele etapowe, cele kierunkowe, naczelne cele wychowawstwa, cele operacyjne, kryteria związków pomiędzy celami,
podejście do celów wychowania, podejście psychologiczne, podejście socjologiczne, koncepcje wychowania, wychowanie naturalistyczne, wychowanie futuralistyczne, funkcje celów wychowania, prospektywna funkcja wychowania.

Cel wychowania, troiste rozumienie celów
Dążenie nauczyciela
(Kruszewski) trojaki sposób rozumienia celu
funkcja funkcja świadoma - kształcenie, funkcja ukryta - ..
ideał dążenie do doskonałości, zbliżenie do ideału. (różne ideały wychowawcze na przestrzeni dziejów i w różnych kulturach. Np. zespolenie pierwiastka żeńskiego MIŁOŚCI i męskiego UMIARU. Np. połączenie 4 elementów: żywotność, odwaga, inteligencja, współczucie. Cywilizacja wyznacza ideał wychowawczy zmieniają się cechy
zamierzenie robienie czegoś, dla konkretnego osiągnięcia, aktywnie. Udzielić opowiedzi na pytanie „co można zrobić” najlepsze dla pedagoga
CELE
Każdy wychowawca musi wyznaczać sobie cele
Koncepcja celów wychowania
IDEAŁ WYCHOWANIA zespoły postaw NACZELNE CELE WYCHOWANIA dotyczące dojrzałej osobowości; są to poszczególne postawy, (wrażliwość na piękno, postawa estetyczna.) CELE KIERUNKOWE kształtowanie dyspozycji osobowościowych (sumienność, punktualność) CELE ETAPOWE stawia zadania wg standardów rozwojowych (dostosowanie zadań do poziomu rozwoju) analiza tych celów przebiega poprzez ich zastosowanie CELE OPERACYJNE aktywacja, pożądana forma aktywności (nauczyciel musi uaktywnić ucznia)
Podejście
teoretyczne od ideału do operacyjnych
praktyczne od operacyjnych do ideału (przeciwny zwrot strzałek)
kryteria związków pomiędzy celami
zależności: zakresowe bardziej szczegółowe zawierają sięw bardziej ogólnych (np. operacyjne zawierają się w celach etapowych)
przyczynowe realizacja jednych celów jest niezbędna do realizacji następnych
podejście do celów wychowania
psychologiczne wyprowadzamy cele wychowania (od ideałów), ale należy brać pod uwagę różne dyspozycje psychiczne
socjologiczne wyprowadzamy cele na poziomie zbiorowości; OBYCZAJE towarzyskie, samorządowe, pracy, miękkie, twarde
zespoły koherentne ?
koncepcje celów wychowania
naturalistyczna (podstawowym źródłem celów są czynniki wrodzone i natura człowieka) nie wyprowadza się celów - rozwój człowieka wg tej koncepcji ma przebiegać w zgodzie z naturą
socjologiczna (podstawą wyjścia celów są procesy społeczne, podstawowe wartości moralne)
cele wyprowadza się z procesów społecznych
kulturalistyczna cele wyprowadza się z wartości tkwiących w kulturze
futuralistyczna
cele wyprowadza się z prognoz tendencji rozwojowych
funkcje celów wychowania
PROSPEKTYWNA cele wychowania nakreślają obraz, program rozwoju osobowości, zarys pożądanego skutku wychowawczego
REGULATYWNA ???????
WARTOŚCIUJĄCA???????
STYMULATYWNA ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz