Cechy komunikacji masowej wg Thompsona, Czas i przestrzeń - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 2149
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cechy komunikacji masowej wg Thompsona, Czas i przestrzeń - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Cechy komunikacji masowej wg Thompsona:
— produkt dostępny dla każdego
— komunikacja jest w dużej mierze jednostronna, pojęcie masowa jest mylne (czemu?)
— techniczne i instytucjonalne środki produkcji
nowe środki (innowacje) prowadzą do rozwoju przemysłow medialnych, ktore przeradzają się w wielkie
koncerny i przyczyniają się do rozwoju komunikowania masowego
waloryzacja symboliczna i ekonomiczna obiektow
np. film - wartość artystyczna, sztuka - ale także towar do sprzedaży
— strukturalna przerwa między produkcją a odbiorem
inny moment nadawania i odbioru, separacja kontekstow nawet mimo nadawania w czasie
rzeczywistym, brak sprzężenia zwrotnego → jednokierunkowość komunikatu
— szeroka dostępność produktow medialnych w czasie i przestrzeni
archiwizacja danych, media zarabiają rownież po pierwotnej emisji
— publiczny obieg symbolicznych form medialnych
produkty medialne są publiczne, prowadzą do otwartości, vide Ewa Drzyzga itp.
Przeorganizowanie czasu i przestrzeni
— indywidualne poczucie cz. i p.
— uniezależnienie cz. i p. → śledzenie na żywo
— symultaniczność międzyprzestrzenna — ten sam czas, inne miejsca
historyczność medialna — historię poznajemy przez formy symboliczne
— medialna światowość — świat udostępniony medialnie, zapośredniczanie doświadczenia
— poczucie przynależności, tworzenie więzi grupowej — kreacja medialnego „my”
— poczucie dystansu „my — oni” mimo kompresji czasowo-przestrzennej
— wzrost dyscypliny czasowej — niebezpieczeństwo przeoczenia faktow
trzy typy interakcji
bezpośrednia — dialogi, komunikacja obustronna
pośrednia — listy, telefony itp.
pośrednia quasi-interakcja — stosunki społeczne wykreowane przez mass media
• Cechy: monologowa, o przedluzonej dostepnosci w czasie i przestrzeni, zawezony zakres sygnalow
symbolicznych
• „showmania”, „wydarzenia medialne”
• Odmiennosc pola widzenia (szerszy zasieg, ale zewnetrzne
zarzadzanie i kontrola)
• „Ukierukowanie” wizji (jej jednokierunkowosc)
• „nieodwzajemniona bliskosc na dystans” („Telefrenia”)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz