To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CECHY ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Wielkość i różnorodność źródeł prawa administracyjnego w sensie składników gatunkowych (źródła te różnią się pod tym względem od innych źródeł prawa; np. całe prawo sądowe, prawo cywilne, prawo karne i odpowiadające im prawo procesowe mieści się w paru kodeksach, w orzeczeniach sądowych, które są systematycznie publikowane i komentowane). Inaczej jest w prawie administracyjnym. Występuje tu wielka różnorodność źródeł prawa, przy czym najliczniej występują rozporządzenia. Ewentualna kodyfikacja źródeł prawa administracyjnego natrafia na liczne przeszkody (w ogóle nie jest ona podejmowana, oczywiście poza procedurą; ewentualne zamiary kodyfikacji dotyczą co najwyżej zasad ogólnych prawa administracyjnego).
Większość źródeł prawa administracyjnego pochodzi od samej administracji . Chodzi o to, że organy administracji państwowej wydają wielką ilość aktów prawnych w oparciu o szczególną podstawę prawną lub na podstawie normy kompetencyjnej; (wydawanie aktów normatywnych należy do organów administracji. Jest ich działaniem systematycznym określonym prawem.)
Prawo administracyjne nie jest jednolite w sensie wyróżnienia go jako działu (gałęzi). W samym prawie administracyjnym skutkiem wyróżnienia i regulowania pewnych przedmiotów szczególnych, dochodzi jak gdyby do dalszego podziału na niższym stopniu i wyodrębnieniu tzw. działów kompleksowych, które charakteryzują się jednoczesnym udziałem także norm z innych działów prawa, np. prawo wodne, prawo ochrony środowiska, prawo budowlane. Prawo miejscowe, które stanowi część prawa administracyjnego i ustalane jest w granicach ustaw z powodu potrzeb lokalnych, np. potrzeby takiej regulacji, która nie występuje jednocześnie na obszarze całego kraju. BADANIE ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO Badanie źródeł prawa administracyjnego obejmuje następujące tematy:
Podstawy prawnej, gdzie wyróżniamy ogólną podstawę prawną zwaną również normą kompetencyjną upoważniającą dany organ do wydania określonego rodzaju aktów normatywnych i szczególną podstawę prawną zwaną też skonkretyzowaną podstawą prawną, delegacją ustawową.
Materii normowanych - chodzi o wyróżnienie takich przedmiotów regulacji, które mogą być normowane tylko określonymi rodzajowo aktami normatywnymi, np. ustawami.
Waloru prawnego - dotyczy ustalenia, czy w oparciu o dany akt prawny można na podmiot zewnętrzny wobec administracji nałożyć w sposób legalny określone obowiązki publicznoprawne lub przydać mu określone uprawnienia.
Promulgacji, w której odrębnie dokonujemy wszystkich ustaleń związanych z wymogami i z konsekwencjami ogłaszania aktu normatywnego.
Nomenklatury dokonujemy porządku wśród znacznego rozgardziaszu
(…)
…);
źródła określające prawa i obowiązki obywateli (np. ustawa - Ordynacja wyborcza do Sejmu).
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)