To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CARAVAGGIO. Michelangelo Merisi da Caravaggio (1573-1610)
włoski malarz działający w latach 1593-1610 w Rzymie , Neapolu , na Malcie i Sycylii , uczeń Petrazano, 1591/2 przybywa do Rzymu, gdzie w warsztacie malowideł dekoracyjnych d'Arpino maluje kwiaty i owoce w tle kompozycji; charakteryzuje go silny światłocień, gminne, pospolite przedstawianie świętych, epizody ewangeliczne sprowadzone do codzienności, rodzajowość, silny realizm, połączenie fizycznej formy i psychologicznej treści, fizyczna szczegółowość, szybkie pociągnięcia pędzlem, w celu ukazania realizmu wprowadził do swych dzieł ostry światłocień , chiaroscuro, malował w swoim warsztacie kwiaty i owoce, był objęty patronatem kardynała Francesca Marii Bourbona del Montego i rodziny Colonnów, niektóre dzieła artysty były nieakceptowane i odrzucane ze względu na ich zwykłość i zbytni realizm postrzegany jako brutalizm, nadworny malarz zakonu joannitów na Malcie, do obrazów pozowali żywi modele, którzy dla Caravaggia byli podstawą realizmu jego obrazów
- Chłopiec obierający owoc - portret wielkiego mistrza kawalerów maltańskich
- Ścięcie Św. Jana dla katedry w La Valetta
- Salome dla mistrza maltańskiego
- Chłopiec z koszem owoców w Galerii Borghese
- Chory Bachus w Uffizi
- Martwa natura w Ambrozjanie
- Koncert w Metropolitan Museum NY
- Lutnistka w Emirtażu - Cyganka wróżąca strojnemu kawalerowi/Wróżenie z ręki, Luwr
- Szulerzy/Grający w karty, Galeria Sciarra w Rzymie
- Muzycy - Grający na lutni - Bachus z podchmielonym bogiem
- Chłopiec ugryziony przez jaszczurkę - Maria Magdalena pokutująca
- Święta Katarzyna - Nawrócenie Marii Magdaleny - Judyta odcinająca głowę Holofernesowi - Poświęcenie Izaaka - Ekstaza św. Franciszka z Asyżu - Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu .
- trzy obrazy do kaplicy Contarellich przy kościele San Luigi dei Francesi - tematyką Św. Mateusz; obraz ołtarzowy Św. Mateusz i anioł cechował brutalny realizm i został uznany za wulgarny stąd artysta musiał namalować drugą, łagodniejszą wersję Inspirację Św. Mateusza, zaś pierwszą nabył margrabia Giustiniani, dwa boczne obrazy: Powołanie celnika Mateusza na Apostoła i Męczeństwo Św. Mateusza - gwałtowny, dynamiczny światłocień, tenebryzm, chiaroscuro, dramatyzm, przenikliwy realizm dodał intensywności emocjonalnej
- dwa obrazy do kaplicy kard. Cerasiego w kościele Santa Maria del Popolo w Rzymie: Męczeństwo Św. Piotra i Nawrócenie Św. Pawła (druga łagodniejsza wersja Nawrócenie w drodze do Damaszku)
- Amor-Zwycięzca dla margrabiego Giustiniani - modelem, według wspomnień z początku XVII wieku, był niejaki Cecco, którego obecnie identyfikuje się z
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)