To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Klasyczna definicja budżetu zadaniowego jest dosyć prosta – mówi o tym, że zamiast działów, rozdziałów i paragrafów staramy się wszystkie wydatki w budżecie państwa przedstawić w postaci programów, zadań i podzadań realizujących cele, mierzone właściwym miernikiem. Dotyczy to zarówno wydatków bieżących, jak i inwestycyjnych, ujętych co najmniej w okresie czteroletnim. Dąży do uzyskania przejrzystej informacji na temat efektywności i skuteczności wydatków publicznych w celu zyskania lepszych wyników w roku następnym. Niezbędnym elementem budżetu zadaniowego jest mierzenie rezultatów pracy instytucji publicznych za pomocą MIERNIKÓW Mierniki – instrumenty niezbędne do wsparcia Premiera i Ministrów dla ukierunkowania polityki rządu i oceny efektów Mierniki mierzą stopień realizacji celów (zadania / podzadania) w czasie (bazowy/planistyczny/ docelowy) Są wiarygodne , łatwe do monitorowania i odporne na manipulacje Są wyznaczane dla każdego zadania (max 3 mierniki ) i podzadania (1 miernik) Mierniki produktu -wskaźniki odnoszące się do działalności , liczone w jednostkach materialnych lub monetarnych (np. długość zbudowanej drogi) Mierniki rezultatu- wskaźniki odpowiadające bezpośrednim efektom , dostarczają informacji o zmianach , mogą przybierać formę wskaźników materialnych (np. skrócenie czasu podróży) Lub finansowych (np. zmniejszenie kosztów transportu) Mierniki jakości - wskaźniki poprawy lub pogorszenia (np. odsetek zadowolonych) dysponent - jednostka prawna dysponująca, zarządzająca (np. funduszami). Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę nad efektywnością i skutecznością funkcji państwa , zadań i podzadań za pomocą mierników. W Nocie Budżetowej na rok 2010 dysponentom zaproponowano katalog funkcji , zadań i podzadań , w ramach których sami wyszczególniają zadania Zasady budżetu zadaniowego: Zasada prawidłowego rządzenia : 1.Priorytety rządu – Mierniki dla zadań ministrów spójne z miernikami i wartościami w dokumentach rządowych 2.Wieloletniość – Międzyresortowe programy zadaniowe 3.Skuteczność i efektywność – koncentracja na mierzeniu tego na co minister ma bezpośredni wpływ oraz informacja o efektach na które ma pośredni wpływ Sektor publiczny – MIERNIKI Zasada przejrzystości – dokumenty planistyczne w podobnym układzie klasyfikacyjnym ( budżet i uzasadnienie) Zasada konsolidacji – wydatki publiczne przypisane do zadań ministra finansowanych z : budżetu państwa , funduszy celowych , agencji rządowych).
(…)
…. ZARZĄDZANIE PAŃSTWEM
2. BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE I PORZĄDEK PUBLICZNY
3. DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA, WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA PAŃSTWA
4. ZARZĄDZANIE FINANSAMI PAŃSTWA
5. OCHRONA PRAW I INTERESÓW SKARBU PAŃSTWA
6. KOORDYNACJA POLITYKI GOSPODARCZEJ KRAJU
7. GOSPODARKA PRZESTRZENNA, WSPIERANIE ROZWOJU BUDOWNICTWA I
MIESZKALNICTWA
8. KULTURA FIZYCZNA I SPORT
9. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
10. NAUKA…
… ZDROWOTNEJ I POLITYKA ZDROWOTNA FUNKCJA 21.
PROWADZENIE POLITYKI ROLNEJ ORAZ RYBACKIEJ
22. PLANOWANIE STRATEGICZNE ORAZ OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA I
TECHNICZNA
Na slajdach :
1.Definicja budżetu zadaniowego– wszystkie wydatki w budżecie państwa
przedstawione w postaci programów, zadań i podzadań realizujących cele, mierzone
właściwym miernikiem. Dotyczy to wydatków bieżących i inwestycyjnych, ujętych…
… i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości
19. Budowa , rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej
20. Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna
21. Prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej
22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)