Budowa mostów kratowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 357
Wyświetleń: 1435
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Budowa mostów kratowych - wykład - strona 1 Budowa mostów kratowych - wykład - strona 2 Budowa mostów kratowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Budowa mostów kratowych
Budowa mostów kratowych o przęsłach wołnopodpartych z reguły polega na łączeniu elementów z wytwórni:
- na rusztowaniach i pomostach roboczych (rys. 6.23 a),
- na rusztowaniach i pomostach roboczych i nasunięciu poprzecznym przęsła w położenie docelowe (rys. 6.236),
- na placu montażowym (np. na dojeździe do mostu) i nasunięciu podłużnym (rys. 6.23c).
W mostach wieloprzęsłowych szczególnie korzystny jest montaż elementów o szerokości równej szerokości mostu, uzyskanych z przecięcia tylko płaszczyzna­mi pionowymi prostopadłymi do osi przęseł (rys. 6.24). W mostach betonowych prefabrykowane segmenty o długości kilku metrów mogą być montowane na rusz­towaniach opartych na gruncie albo podwieszonych do podpór (rys. 6.25) w zależ ności od dostępności przeszkody. Po wykonaniu styków i po sprężeniu wciągnię­tych kabli rusztowania są sukcesywnie demontowane i przenoszone na następne
przęsła, służąc do ich wykonania.
Ograniczając liczbę styków poprzecznych wydłużając segmenty do kilkunastu (kilkudziesięciu) metrów można stosować tzw. metodę nasuwania podłużnego, której ideę, w odniesieniu do mostów stalowych, przedstawiono na rysunku 6.26, a w odnie­sieniu do mostów betonowych - na rysunku 6.27. W omawianej metodzie plac mon­tażowy czy wytwórnię tymczasową umieszcza się na dojeździe do mostu bezpo­średnio za przyczółkiem. Pierwszy segment łączy się z tzw. belką dziobową (awen-bekiem) i wykonany segment wypycha nad przeszkodę. Belka dziobowa skraca wysięg wspornika, a dodatkowe zmniejszenie sił wewnętrznych podczas przesuwa­nia można uzyskać stosując podpory tymczasowe albo wspomagający tymczasowy
pylon z odciągami (rys. 6.28).
W mostach betonowych zachowanie warunków wytrzymałościowych zapew­nia z reguły sprężenie osiowe eliminujące naprężenie rozciągające w dowolnie wy­branym przekroju, który w czasie przesuwania będzie znajdował się kolejno nad podporami i w przęsłach (będzie poddany zmiennym co do znaku wartościom mo­mentów zginających).
Siłę potrzebną do przesunięcia uzyskuje się między innymi dzięki siłowni­kom wypychającym konstrukcję (rys. 6.29«), albo dzięki urządzeniom ciągnącym (rys. 6.296), złożonym z siłowników hydraulicznych, kabli i belki poprzecznej („orczyka"). W celu zmniejszenia tarcia stosuje się system łożysk ślizgowych.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz