To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budowa mostów kratowych
Budowa mostów kratowych o przęsłach wołnopodpartych z reguły polega na łączeniu elementów z wytwórni:
- na rusztowaniach i pomostach roboczych (rys. 6.23 a),
- na rusztowaniach i pomostach roboczych i nasunięciu poprzecznym przęsła w położenie docelowe (rys. 6.236),
- na placu montażowym (np. na dojeździe do mostu) i nasunięciu podłużnym (rys. 6.23c).
W mostach wieloprzęsłowych szczególnie korzystny jest montaż elementów o szerokości równej szerokości mostu, uzyskanych z przecięcia tylko płaszczyznami pionowymi prostopadłymi do osi przęseł (rys. 6.24). W mostach betonowych prefabrykowane segmenty o długości kilku metrów mogą być montowane na rusztowaniach opartych na gruncie albo podwieszonych do podpór (rys. 6.25) w zależ ności od dostępności przeszkody. Po wykonaniu styków i po sprężeniu wciągniętych kabli rusztowania są sukcesywnie demontowane i przenoszone na następne
przęsła, służąc do ich wykonania.
Ograniczając liczbę styków poprzecznych wydłużając segmenty do kilkunastu (kilkudziesięciu) metrów można stosować tzw. metodę nasuwania podłużnego, której ideę, w odniesieniu do mostów stalowych, przedstawiono na rysunku 6.26, a w odniesieniu do mostów betonowych - na rysunku 6.27. W omawianej metodzie plac montażowy czy wytwórnię tymczasową umieszcza się na dojeździe do mostu bezpośrednio za przyczółkiem. Pierwszy segment łączy się z tzw. belką dziobową (awen-bekiem) i wykonany segment wypycha nad przeszkodę. Belka dziobowa skraca wysięg wspornika, a dodatkowe zmniejszenie sił wewnętrznych podczas przesuwania można uzyskać stosując podpory tymczasowe albo wspomagający tymczasowy
pylon z odciągami (rys. 6.28).
W mostach betonowych zachowanie warunków wytrzymałościowych zapewnia z reguły sprężenie osiowe eliminujące naprężenie rozciągające w dowolnie wybranym przekroju, który w czasie przesuwania będzie znajdował się kolejno nad podporami i w przęsłach (będzie poddany zmiennym co do znaku wartościom momentów zginających).
Siłę potrzebną do przesunięcia uzyskuje się między innymi dzięki siłownikom wypychającym konstrukcję (rys. 6.29«), albo dzięki urządzeniom ciągnącym (rys. 6.296), złożonym z siłowników hydraulicznych, kabli i belki poprzecznej („orczyka"). W celu zmniejszenia tarcia stosuje się system łożysk ślizgowych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)