To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Benchmarking - metoda porównywania własnych rozwiązań z najlepszymi oraz ich udoskonalania przez uczenie się od innych i wykorzystanie ich doświadczenia. Główne obszary zastosowania benchmarkingu: jakość (produktu, usługi …) - zewnętrzna (zadowolenie klientów, jakość techniczna wyrobu) lub wewnętrzna (zadowolenie pracowników, jakość procesów)
produktywność (koszty, wydajność …) - przeciętny zysk (obrót, oprocentowanie kredytu, amortyzacja) na jednego zatrudnionego
czas (procesu, obsługi klienta …)
wielkość produkcji (udział w rynku …)
Zalety i wady różnych rodzajów benchmarkingu: Rodzaj: Zalety Wady wewnętrzny
łatwy dostęp do danych; dobre wyniki w warunkach dywersyfikacji
zawężone pole widzenia; uprzedzenia w firmie
konkurencyjny
istotne informacje, porównywalność wyrobów i procesów; dokładne określenie pozycji konkurencyjnej
trudny dostęp do danych; niebezpieczeństwo powielania wąskich praktyk branżowych
funkcjonalny
innowacyjność rozwiązań; relatywnie łatwy dostęp do danych
stosunkowo trudne wdrażanie; czasochłonna analiza
ogólny
relatywnie łatwy dostęp do danych; innowacyjność
stosunkowo trudne wdrażanie
Porównywanie się z najlepszymi ↔ Uczenie się od najlepszych
↓
↓
efektywność
biegłość
↓
↓
poprawa efektywności - niwelowanie różnic
zmiany w kulturze przedsiębiorstwa przybliżające wizję uczącej się organizacji
↓
↓
produktywność / jakość
rozmrażanie procesów, systematyzacja zachowań uwieńczonych powodzeniem
↓
↓
niższe koszty, wyższe przychody
zmiany postaw i zachowań
↓
↓
krótkookresowe, operacyjne
długookresowe, strategiczne
LEPSZE REZULTATY
Logika benchmarkingu jest zawarta w pytaniach:
- dlaczego dany proces jest w ogóle realizowany?
- dlaczego jest realizowany w taki właśnie sposób?
- jakie są przykłady tego typu procesów wzorcowych?
- jak w świetle porównań proces ten powinien być usprawniony?
Reengineering - pozwala na eliminację bezużytecznej pracy i ograniczenie do niezbędnego minimum pracy nie tworzącej wartości dla klienta.
Reengineering stawia na głowie klasyczne wyobrażenia o organizacji, kompetencji i wiedzy fachowej. Radykalne przekształcenia zachodzą w obrębie funkcji poszczególnych działów, przebiegów pracy, realizacji projektów, struktur komunikacyjnych. Chodzi tu o zasadniczo inny sposób myślenia: odejście od myślenia fachowego w stronę konsekwentnego ukierunkowania na klienta.
(…)
… - jak usprawnić procesy, aby nasi właściciele i klienci byli zadowoleni?
perspektywa rozwoju - jak zachować zdolność do ciągłego rozwoju i doskonalenia?
W celu dostosowania się (adaptacji) do tych nowych warunków walki konkurencyjnej należy na poziomie decyzji strategicznych nie tylko uwzględniać (jak dotąd) tradycyjne mierniki rachunkowości finansowej (np. stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału, zysk operacyjny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)