To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
BENCHMARKING
To porównanie prowadzone wielowymiarowo w celu identyfikacji operacyjnych słabości i braków w konkurencyjności oraz atutów i mocnych stron przedsiębiorstwa.
Poziomy benchmarkingu:
wewnętrzny - wewnątrz wielozakładowych przedsiębiorstw;
konkurencyjny - porównanie z konkurentami;
funkcjonalny - porównanie z przedsiębiorstwami z innych sektorów.
PRZEDMIOT BENCHMARKINGU
produkt;
główne procesy;
najlepsze praktyki;
strategie.
BENCHMARKING
Benchmarking składa się z pięciu etapów:
1. zidentyfikowanie porównywalnych zmiennych;
2. zidentyfikowanie firm wzorcowych;
3. zebranie informacji;
4. określenie luki efektywności i pożądanego poziomu osiągnięć;
5. określenie celów i planu działania oraz techniki pomiaru postępów.
MIARY BENCHMARKINGU
Wskaźniki operacyjne i ekonomiczne np. czas międzyoperacyjny, współczynnik defektów
Wskaźniki finansowe np. płynność, rentowność
Miary obsługi klienta np. poziom satysfakcji, liczba zakwestionowanych
faktur
Cechy jakościowe np. użyteczność, przejrzystość, spójność
KORZYŚCI
1. Konfrontacja osiągnięć z najlepszymi przedsiębiorstwami
2. Podstawa planowania strategicznego
3. Umożliwia wprowadzenie rzeczywiście potrzebnych zmian w przedsiębiorstwie
4. Element procesu uczenia się organizacji
ZASTRZEŻENIA
1. Jedynie doganianie najlepszych
2. Ograniczenie własnej innowacyjności
3. Pokusa wprowadzania szybkich i prostych a niekoniecznie skutecznych rozwiązań
4. Koszty i pracochłonność
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)