To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Bariery ochronne
Bariery ochronne są stosowane we wszystkich rodzajach mostów drewnianych. Tym niemniej ich zastosowanie jest ograniczone do obiektów o stosunkowo dużej intensywności ruchu. W zależności od rodzaju pomostu dobierane są bariery ochronne. I tak na mostach z pomostem tradycyjnym czy z drewna sprężonego montuje się bariery z drewna litego (rys. 7.19) lub klejonego (rys. 7.20) [174] i (rys. 7.21)
[174]. Natomiast na pomostach betonowych najczęściej stosowane są bariery stalowe (rys. 7.22) [174], (rys. 7.23) [84] lub rzadziej betonowe. Bywają także rozwiązania kombinowane (stal-drewno), takie jakie pokazano na rys. 7.24 [87].
W [69] i [174] przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na obiektach rzeczywistych przy wykorzystaniu będących w ruchu samochodów. Przedstawione na rys. 7.20 -e 7.22 typy barier ochronnych dopuszczono do stosowania w USA po ww. testach.
Bariery ochronne wszystkich rodzajów są projektowane na obciążenia statyczne, które są ekwiwalentem rzeczywistych (dynamicznych) sił powstających w wyniku uderzenia pojazdu. Siły te są przejmowane przez konstrukcje wsporcze i ich zamocowania w pomoście, a następnie przekazywane na dźwigary i dalej za pośrednictwem łożysk na podpory oraz fundamenty.
Wymagania odnośnie wartości sił i kierunków ich działania są najczęściej w wielu normach traktowane jako niezależne od rodzaju konstrukcji mostu, materiału z jakiego jest wykonany, a także intensywności ruchu na drodze, w ciągu której most jest zbudowany. Z tego powodu, w niektórych państwach, przeprowadzone badania na obiektach rzeczywistych z użyciem rzeczywistych pojazdów mające n celu stworzenie odpowiednich zasad projektowania barier ochronnych. Takim przykładem są opracowania amerykańskie [144] i [174], w których przedstawiono wyniki testów stalowych i wykonanych z drewna klejonego barier mocowanych d różnego rodzaju pomostów drewnianych (sprężonego i z drewna klejonego), w które uderzała pod różnym kątem ciężarówka.
Także w innych państwach opracowano swoje własne systemy barier ochronnych. Na rys. 7.23 [84] i na rys. 7.24 [56] pokazano dwa przykładowe rozwiązania kanadyjskie. Często, nie wyodrębnia się barier ochronnych i instaluje się je łącznie z poręczą (rys. 6.71 i 6.72) [76].
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)