BANKOWOŚĆ INTERNETOWA
Pojęcie i treść bankowości internetowej
Bankowość internetowa, jak i elektroniczna jest najszybciej rozwijającym się obszarem bankowości. Z racji jej ciągłej ewolucji zmienia się jej postać i zakres. Czym innym była ona jeszcze kilka lat temu, inaczej wygląda dzisiaj, a jeszcze inaczej będzie wyglądała za kilka lat. To wszystko powoduje, że z biegiem czasu ulegają zmianie nie tylko wyobrażenia ludzi o niej i to zarówno tych będących jedynie klientami banku, jak i tych, którzy bankowością zajmują się zawodowo, ale również to, co kryje się pod tym pojęciem. Bankowość elektroniczna to pojęcie nowe, używane powszechnie zaledwie od kilku lat. Podstawowym instrumentem przyczyniającym się do wykreowania mody na bankowość elektroniczną stał się Internet, ale nie wolno zapominać, że pionierami bankowości elektronicznej były karta płatnicza i telefon. Dokonywanie transakcji bezgotówkowych jest już powszechne, a formy bankowości elektronicznej znane każdemu, kto zajmuje się bankowością. Nie jest więc problemem dokonanie klasyfikacji, chociażby biorąc pod uwagę urządzenie, za pomocą którego dokonuje się transakcji, oraz system, z którym to urządzenie współpracuje, jak również sposób rozliczenia transakcji. Klasyfikacja ta umożliwia zdefiniowanie pojęcia bankowości elektronicznej, której jest integralnym elementem. Dlatego chcąc mówić o bankowości internetowej, należy najpierw krótko przedstawić charakterystykę bankowości elektronicznej, tak by te dwa różne i jednocześnie podobne rodzaje bankowości nie były błędnie rozumiane.
W literaturze i nie tylko w niej można się spotkać z kilkoma różnymi próbami określenia, co należy rozumieć pod pojęciem bankowości elektronicznej. Poniżej przedstawione są niektóre z nich. Dorota Korenik definiuje ją jako bankowość, która oparta jest na pieniądzu elektronicznym, zaś sam pieniądz elektroniczny określa jako „zespół środków techniczno-informatycznych, magnetycznych, elektronicznych i teletransmisji, pozwalających na obrót pieniężny bez nośnika papierowego i zakładający trójstronne związki między bankiem, handlem i konsumentami, mieści się w ogólnym procesie komputeryzacji stosunków finansowych, jaki rozwija się na świecie od lat siedemdziesiątych". Założenie o trójstronnych związkach między bankiem, handlem i konsumentami de facto zawęża bankowość elektroniczną do obrębu płatności dokonywanych przy zawieraniu transakcji w handlu elektronicznym. Można tutaj stwierdzić, iż temu pojęciu przypisano wąskie znaczenie.
Szerzej rozumiane jest to pojęcie w tak zwanej mowie potocznej. Warto zauważyć, że wielu ludziom kojarzy się ono przede wszystkim z bankowością internetową (dostępem do konta bankowego przez Internet), a przynajmniej z dokonywaniem operacji bankowych przy użyciu komputera.
(…)
… angielskim skrótem EDI (Electronic Data Interchange), czyli elektronicznej wymiany danych. Tym skrótem określa się zjawisko, w którym większość czynności związanych z porozumiewaniem się partnerów handlowych zostaje zautomatyzowane dzięki komunikowaniu się drogą elektroniczną. Coś takiego ma właśnie miejsce w bankowości elektronicznej, jako że bank i jego klienci komunikując się tą drogą przesyłają…
… przez:
telefon,
odbiornik telewizyjny wraz z odpowiednim dekoderem,
terminal,
komputer osobisty lub
inne urządzenie zapewniające dostęp do systemu telekomunikacyjnego, który łączy z centrum komputerowym danej instytucji bankowej.
Jeszcze inaczej i jeszcze szerzej definiowane jest omawiane pojecie w raporcie EDS. Tutaj autorzy rozumieją je jako wszelkie rozwiązania biznesowe i technologiczne umożliwiające interakcję banku i jego klientów przy użyciu urządzeń technicznych przekazujących dane kanałami elektronicznymi (na przykład poprzez Internet, telefony z WAP, call-center) przy jednoczesnym zintegrowaniu takiego kanału wymiany usług i informacji w strukturze organizacyjnej i technologicznej banku. Takie rozumienie pojęcia bankowości elektronicznej określa trzy charakterystyczne cechy tego rodzaju bankowości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)