Badania sondażowe - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 357
Wyświetleń: 3409
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania sondażowe - wykład  - strona 1 Badania sondażowe - wykład  - strona 2 Badania sondażowe - wykład  - strona 3

Fragment notatki:

Badania sondażowe Badania sondażowe (surveyowe) są systematycznym zbieraniem informacji o jednostkach. Jest to jedna z podstawowych metod empirycznych spełniająca cechy:
dane o jednostkach badania są gromadzone albo za pomocą techniki wywiadu kwestionariuszowego albo za pomocą jakiejś techniki ankietowej. bada się próbę pobraną z szerszej populacji tak aby można było przenieść wnioski z próby na populację. Każda badana jednostka traktowana jest jednakowo - społeczeństwo jest zbiorem jednostek.
rezultaty badania opracowywane w sposób ilościowy i statystyczny. Krytyka badań surveyowych (sondażowych): Nurty: szkoła humanistyczna - współczynnik humanistyczny Zwracano uwagę na to, że survey powinien być uzupełniany metodami humanistycznymi - np. empatia, retrospekcja; S. Nowak postulował badanie wskaźnikowe jako procedurę rozumienia ; twórcy surveyów praktyka badawcza poddana określonym rygorom metodologicznym wyprowadzonym z teorii.
Uniwersalny sposób badania w minimalnym stopniu zależnym od kontekstów społeczno - kulturowych.
Praktyka badawcza w surveyach nie jest społecznie neutralna abstrahująca od systemu wartości badacza i niezakłucająca sposobu widzenia świata przez badanego.
Pewien sposób uzyskiwania danych ilościowych dotyczących opinii i zachowań społecznych, który umożliwia na drodze przekształceń i uogólnień tworzenie teorii na różnym poziomie neutralności. krytyka przedstawicieli paradygmatu imperatywnego. W modelu badań surveyowych zakłada się pewną jednorodność języka naturalnego;
Zakłada się posługiwanie się rolą ankietera i rolą respondenta;
Zakłada się standaryzację bodźców;
Krytycy twierdzą, że badanie ankietowe jest antymodelem naturalne sytuacji rozmowy, gdyż podczas rozmowy ludzie negocjują sensy znaczeń; Socjolingwiści widzą inną rolę języka w myśleniu o świecie społecznym:
Kwestionowanie założenia o standaryzacji kwalifikacji językowych i zdolności komunikacyjnych ankietera i respondenta;
Kwestionowanie założenia, że ludzie dysponują mechaniczną, niezmienną i uporządkowaną zdolnością ewokowania swoich przeżyć na hasła, na żądanie;
Kwestionowanie założenia, że wywiad jest „normalną rozmową”; krytyka wynikająca z zaproponowanego przez Galtunga podejścia dialowego. Chodzi tu o zniesienie asymetrii kontaktu między ankieterem, a respondentem przez upodmiotowienie badanego;
Stosowanie otwartych sposobów interrogacji;
Analizy wyników powinny zawierać analizy socjolingwistyczne (zróżnicowanie języka respondenta);
Ankieter musi być prawdomówny, musi szanować godność respondenta; ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz