Badania mediów elektronicznych-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 469
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania mediów elektronicznych-opracowanie - strona 1 Badania mediów elektronicznych-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Badania Mediów Elektronicznych Historia badań sięga lat 20 i 30 i początków rozwoju radia. Inicjatorami byli reklamodawcy, ale i właściciele stacji. Jednak badania radia dostarczają wielu problemów- jak dotrzeć do rozproszonych odbiorców, jak zbadać zasięg? Pojawiły się więc dwie kategorie badań.
I kategoria badań: Badania ilości słuchaczy. Początkowo były to badania pocztowe jednak ich reprezentatywność i zwrotność była bardzo niska. Pojawiły się więc specjalne firmy, które opanowały rynek badań Nielsen Media Res (badania TV) oraz Arbitron (badania radia). Te firmy łączy fakt, że prowadzą pomiary całoroczne i ogólnokrajowe (USA). Nielsen jako pierwsza wprowadziła tzw. „licznik widzów”, który mierzył jak długo ogląda się TV. Dzięki temu urządzeniu, instalowanemu w domach, można uzyskać zapis jak kanał przez jaki czas był włączony. Próba dobierana jest losowo. Idea jest taka, że każdy domownik posiada swój pilot i licznik rozpoznaje, kto go używa, zapisując w ten sposób, który domownik co ogląda. Oprócz tej metody prowadzi się również metodę „dzienniczkową", która polega na tym, że badany zapisuje w jakich godzinach co oglądali. Dzięki temu można stworzyć raport oglądalności. Arbitron wykonuje podobne badania. Stworzył urządzenie „ Arbitron Radar”, które rejestruje dźwięki radia podczas korzystania z niego. Są jednak problemy z tego typu badaniami (obu firm). Po pierwsze ta metoda nic nie mówi o jakości programów. Po drugie wyniki mają charakter szacunkowy, bo niekiedy programu słucha więcej niż jedna osoba (Zasada badania gospodarstw domowych). Po trzecie ludzie często nudzą się koniecznością włączania odpowiednich przycisków. Oba liczniki są więc jedynie wskazówkami, a nie twardymi danymi. Wybierając reprezentację jej wyniki przenoszone są na populację, a bardzo ciężko jest tak dobrać próbę, by wyniki były wiarygodne. Pojawia się również telefoniczne badania równoczesne. W czasie rzeczywistym bada się, co badany akurat ogląda lub czego słucha. Zaletą tego badania jest natychmiastowość. Arbitron wprowadził również przenośny licznik słuchaczy, urządzenie, które nagrywa audialne otoczenie człowieka, rozróżniając stacje radiowe. Bada się, które stacje/ kanały były włączone dłużej niż 5 minut. To ma doprowadzić do uzyskania wglądu w liczbę odbiorców, którzy w danym momencie korzystają z mediów. Np. Jeśli mamy próbę 5100 gospodarstw i jeśli z licznika wynika, że między godziną 20.00 a 21.00 1200 osób ogląda program X, to znaczy, że z całej próby 23,5 % ludzi oglądało program X. Poszukuje się też drugiej informacji tj. udziału nadawcy w rynku, czyli jaki % ludzi w danym czasie oglądało/słuchało jego programu. Np. 1200 osób ogląda program X, jeśli próba wynosi 3100, to udział w rynku wynosi 38.7% . Jeśli mówimy o reklamodawcach, to trzeba się zastanowić jak obliczyć koszt dostarczenia reklamy do 1000 odbiorców. Można to obliczyć wzorem

(…)

… się rynek i powstały dwie firmy badawcze Taylor Nelsen Group oraz Kantar. Obie firmy oferują podobny pakiet badań: badania telemetryczne, radiomonitor, badania nad czytelnictwem prasy. Rynek prasowy:
W Polsce badania prowadzone są dwutorowo. Badany jest nakład prasy (dystrybucja) oraz czytelnictwo. Badania radiowe:
Pierwsza z prowadzonych metod to badania dzienniczkowe. Druga metoda to wywiady telefoniczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz