Badania marketingowe wykład- wprowadzenie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe wykład- wprowadzenie - strona 1 Badania marketingowe wykład- wprowadzenie - strona 2 Badania marketingowe wykład- wprowadzenie - strona 3

Fragment notatki:


I. WPROWADZENIE Badania marketingowe to działalność polegająca na zdobywaniu danych o rynku i o konkurencji. Funkcją badań marketingowych jest dostarczanie informacji w celu wsparcia kierownictwa przedsiębiorstw w podejmowaniu trafnych decyzji.
Badania marketingowe wiążą daną organizację z jej rynkowym otoczeniem. Organizacja ta projektuje badania, gromadzi, analizuje i interpretuje dane, aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia, zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju i przeprowadzaniu działań na określonych rynkach.
Badania marketingowe interesują teoretyków oraz praktyków z różnych dziedzin zarówno ekonomicznych jak i społecznych oraz technicznych
1. Przykłady historyczne: Nowiny przekazywane na giełdach w średniowieczu i renesansie.
W połowie XIX wieku w USA prowadzono pierwsze badania opinii publicznej na temat kandydatów w wyborach lokalnych.
W 1879 zastosowano badania w postaci ankiety pocztowej.
W końcu XIX wieku zorganizowano po raz pierwszy stały dopływ informacji marketingowych od agentów handlowych.
W 1911 założono pierwszy dział badań marketingowych w amerykańskiej firmie wydawniczej.
Masowy rozwój badań marketingowych nastąpił po drugiej wojnie światowej.
2. Przykłady badań marketingowych: identyfikacja potrzeb klientów,
system informowania kierownictwa,
komórki wczesnego ostrzegania,
obserwowanie stanów zewnętrznych i wewnętrznych,
system informacji strategicznej,
monitorowanie i wywiad gospodarczy.
Potrzeby informacyjne zależą od warunków w jakich podejmujemy decyzje.
Potrzeby te są małe w warunkach pewności , ponieważ wtedy łatwo określić prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń bez dodatkowych informacji.
W gospodarce rynkowej występuje zwykle niepewność w której trzeba podejmować decyzje. Stopień ryzyka osiągnięcia celów zależy od tego czy decydenci otrzymają odpowiednie dane. Przydatność badań marketingowych rośnie wraz ze wzrostem niepewności działań przedsiębiorstwa. 3. Niepewność zwiększa się w sytuacji gdy: pojawia się i umacnia konkurencja,
rozszerza się i pogłębia rynki zbytu (eksportu),
rynek sprzedawcy przekształca się w rynek nabywcy,
zmienia się polityka ekonomiczna rządu,
zmieniają się potrzeby i wymagania nabywców.
Badania marketingowe nie są w stanie wyeliminować ryzyka ale mogą go ograniczyć i przyczyniają się do tego, że podejmowane decyzje będą mniej obaczone pomyłkami i sądami intuicyjnymi
4. Kiedy badania marketingowe są konieczne: Kiedy chcesz się obejrzeć w rynkowym wielowymiarowym lustrze.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz