Badania marketingowe wykład- skale pomiarowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 1596
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe wykład- skale pomiarowe - strona 1 Badania marketingowe wykład- skale pomiarowe - strona 2

Fragment notatki:


XIII. SKALE POMIAROWE skala nominalna - polega na nadawaniu etykietek interesującym nas obiektom; nie wartościuje ich ani nie porządkuje jedynie przypisuje je do określonych kategorii; umożliwia stwierdzenie różnic lub równości między mierzonymi cechami lubię lody
nie lubię lodów skala porządkowa - organizuje obiekty zgodnie z natężeniem mierzonej cechy; dowiadujemy się, że o kolejności obiektów oraz o ich pozycji względem siebie i mierzonej cechy, umożliwia uporządkowanie badanych cech obiektu
bardzo lubię lody
lubię lody
nie lubię lodów Odmiany:
jednobiegunowe - dwubiegunowe,
stopniowe - ciągłe. skala interwałowa - przedziałowa - umożliwia nie tylko stwierdzenie relacji mniejszości lub większości, lecz również odstępów między przedziałami skali. Porządkuje obiekty, określa względne różnice między nimi bardzo lubię bardzo nie lubię 1 2 3 4 5 skala ilorazowa - stosunkowa - umożliwia pomiar na najwyższym poziomie, dzięki istnienia naturalnego punktu zerowego lub naturalnej jednostki miary, na tej skali można porównać pomiary, obliczać ich stosunek
np. kwota pieniędzy wydawana w ciągu miesiąca na lody w zł skalowanie zrównoważone - wymaga się ustalenia klasy środkowej oraz wyznaczenia jednakowej liczby klasy o jednakowej intensywności po obu stronach ustalonej klasy środkowej. Posiada równą liczbę pozytywnych i negatywnych kategorii
wspaniale
dobrze
bez zmian - klasa środkowa
źle
okropnie skalowanie niezrównoważone - po obu stronach skali występuje różna liczba klas lub klasy 0 niejednakowej intensywności (uwypukla kategorie ujemne lub dodatnie)
znakomicie
dobrze
zadawalające
słabo parzysta liczba alternatyw - respondent nie ma możliwości odniesienia się do punktu neutralnego
zdecydowanie negatywny
zdecydowanie pozytywny nieparzysta liczba alternatyw - skala zawiera środkową neutralną pozycję
zdecydowanie negatywny
obojętny
zdecydowanie pozytywny skala wymuszająca - respondent musi wskazać ściśle określoną kategorię na skali odpowiedzi skala nie wymuszająca - skalizuje się dodatkowy wariant:
nie wiem, trudno powiedzieć, nie mam opinii na ten temat skala rankingowa - gdy respondent porządkuje wymienione w kwestionariuszu kategorie według podanego kryterium (hierarchii ważności) metoda porównywania parami - respondent wybiera jedną z dwóch możliwości zgodnie z podanymi kryteriami skala alternatywna - zwykle zestaw par kilku cech, w stosunku do których respondent przyjmuje określone postawy ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz