Wykład - Rodzaje pytań

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 630
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Rodzaje pytań - strona 1 Wykład - Rodzaje pytań - strona 2 Wykład - Rodzaje pytań - strona 3

Fragment notatki:

BADANIA MARKETINGOWE - WYKŁAD 6
Prof. UE dr hab. Andrzej Bajdak
Rodzaje pytań:
Filtrujące ( ze względu na funkcję)- stosuje się je w celu dotarcia do tych respondentów, którzy są adresatami: pytań badacze
Kontrolne ( ze względu na funkcje)- mają na celu sprawdzenie wiarygodności respondenta. Są to pytania o nieistniejące firmy, marki, produkty, fakty.
Metryczkowe- dotyczą cech respondenta i/lub reprezentowanej przez niego firmy:
Cechy respondenta:
Płeć
Wiek
Wykształcenie
Miejsce zamieszkania
Miesięczny dochód
Cechy reprezentowanej firmy respondenta:
główna dziedzina działalności firmy
forma prawna firmy
rok założenia firmy
liczba zatrudnionych
obrót firmy
Skalowanie odpowiedzi:
odpowiedzi niewyskalowane- odpowiedź na pytanie otwarte
odpowiedzi wyskalowane- odpowiedzi na pytania zamknięte
Skalowanie- czynność odwzorowania mierzonej cechy za pomocą wybranej skali
Skala- odwzorowanie, odbicie rzeczywiste danej cechy
Typy skal:
nominalna- mierzy relacje równości i różności, np. płeć, zawód, kolor, miejsce zamieszkania
alternatywna, np. czy posiada pan/ pani samochód:
tak
nie
niealternatywna, np. Jaka jest główna dziedzina działalności firmy:
przemysł
budownictwo
handel
usługi
inne ……
Uwaga!! Kolejność jest dowolna, ale wymagana jest jednoznaczność klasyfikacji ( klasyfikacja wyczerpujące i rozłączna)
porządkowa- mierzy, stwierdza relacje większości i mniejszości np. wykształcenie, preferencje, jakości produktów.
Jednobiegunowe- stopniowe lub ciągłe (opisane liczbowo lub werbalne) np. Jak ocenia pan jogurt w skali od 1 do 10?
Dwubiegunowe- stopniowa lub ciągła ( opisane liczbowo lub werbalnie) np. Czy Pana zdaniem integracja Polski z UE pomoże?
Tak, pomoże
Nie, nie pomoże
Przedziałowa (interwałowa)- określa relacje równości przedziałów i równości różnie, np. daty kalendarzowe, temperatura, wyniki finansowe
Stosunkowa (ilorazowa)- określa relacje równości ilorazów np. wielkość sprzedaży, wielkość dochodów konsumentów.
Skale do pomiarów postaw
Postawa- pozytywne lub negatywne ustosunkowanie się do pewnego przedmiotu, pojęcia lub sytuacji jak również gotowość do reagowania w pewien z góry określony sposób na te przedmioty, pojęcia lub sytuacje.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz