Badania marketingowe i ich cele

Nasza ocena:

3
Pobrań: 399
Wyświetleń: 1400
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe i ich cele - strona 1 Badania marketingowe i ich cele - strona 2 Badania marketingowe i ich cele - strona 3

Fragment notatki:

Badania marketingowe
*Badania marketingowe jest to systematyczne i obiektywne gromadzenie oraz analiza informacji w celu identyfikacji i rozwiązania dowolnego problemu w dziedzinie marketingu.
*Badanie marketingowe jest projektem opartym na planie, z określonymi celami, harmonogramem działań, budżetem i terminami
Istota badań marketingowych
*Badania marketingowe przeprowadza się dla uzyskania informacji rynkowych oraz dotyczących otoczenia marketingowego
*Informacje uzyskiwane podczas badań marketingowych wykorzystywane są do podjęcia właściwych decyzji marketingowych
*Istotą badań jest dostarczenie informacji, które prowadzą do podjęcia właściwych decyzji
Rodzaje badań marketingowych
*Kryterium celu badań (najważniejsze)
*Kryterium horyzontu czasowego (historyczne, bieżące, przyszłe)
*Kryterium stopnia szczegółowości (mikro-, makro-)
*Kryterium potrzeb informacyjnych (stałe, okresowe, sporadyczne)
*Kryterium wielkości badanej populacji (wyczerpujące, niewyczerpujące)
*Kryterium podmiotowe (agencja badawcza, firmy …)
*Kryterium przedmiotowe (rynek, marketing-mix)
*Kryterium jednostki czasu (ilościowe, jakościowe)
Kryterium celu badań
*Badania orientacyjne (poszukiwawcze, eksploracyjne) poszukiwanie pomysłów, odkrywanie nieznanych problemów, prowadzone we wstępnej fazie badań
*Badania opisowe (deskrypcyjne) określenie częstotliwości występowania lub kształtowania się różnych zmiennych
*Badania przyczynowo-skutkowe określenie związków przycz.-skutk. Między zmiennymi, wykorzystanie eksperymentu
Badania orientacyjne
*przeprowadzane są gdy o zagadnieniach, które nas interesują nic nie jest nam znane
*przygotowują koncepcję dalszych badań
*często są to badania jakościowe
*pozwalają na zorientowanie się w problemie
Cele badań orientacyjnych
*zapoznanie badacza z problemem
*określenie priorytetów badawczych
*precyzyjne sformułowanie problemu do dalszych badań
*efektem tych badań mogą być hipotezy badawcze
*zaproponowanie sposobu przeprowadzenia kolejnych badań (koncepcja)
Dane wtórne i pierwotne (w badaniach orientacyjnych, opisowych i przyczynowo-skutkowych)
*Dane wtórne - wykorzystywane głównie w badaniach orientacyjnych
-dane zebrane zazwyczaj w innym celu badawczym, przez inny podmiot, wykorzystywane „przy okazji”
-słabo dostosowane do problemu badawczego, nie są kosztowne
*Dane pierwotne
-dane zbierane pod kątem konkretnego celu badawczego, przez podmiot z oszacowaniem interesujących cech pod kątem badań marketingowego


(…)

… badawczych (postawionych w badaniach orientacyjnych)
*Ustalenie trendów rynkowych
*Określenie korelacji między badanymi cechami (zamiar zakupu a wiek)
Sposoby realizacji badań opisowych
*Badania panelowe (dynamiczne)
Badania, w których próba badawcza jest stała w pewnym okresie i na tej próbie cyklicznie powtarza się pomiary (badanie panelowe zakupów gosp. Domowych)
Badanie wzdłużne
*Badania przekrojowe
Jednokrotny dobór próby do badania i jednokrotny pomiar.
Popularniejszy typ badania opisowego
Metody uzyskiwania danych pierwotnych
1. Wywiady jakościowe
I techniki projekcyjne \
Metody jakościowe
2. Obserwacje /
3. Procedury surveyowe \ Ankiety \
Metody ilościowe
4.Eksperymenty /
Wywiady jakościowe
*Informacje uzyskiwane są jako odpowiedzi udzielane na pytania otwarte bądź zagadnienia stawiane…

-diady
-triady
Techniki projekcyjne
*Zaadoptowane z psychiatrii (psychoanalizy - poznanie obszarów osobowości badanych)
*Realizowane w postaci testów lub zadań do realizacji - przez projekcje, testy ujawniają obszary osobowości.
*Są to techniki pomocnicze - wspomagające wywiady jakościowe (rzadko stosowane samodzielnie)
*Istota technik projekcyjnych w badaniach marketingowych:
Określenie przekonania badanego np. o marce (produkcie, instytucji):
Osoba badana  Przeniesienie przekonań dotyczących np. marki na Technika projekcyjna materiał badawczy np. zdania, obrazki
(przeniesienie odwzorowanie przekonań na mat. badawczych)
08.01.2009
Zastosowanie technik projekcyjnych
*Badani nie uświadamiają sobie przyczyn swojego postępowania bądź nie chcą dyskutować głośno o problemie
*Uzyskanie danych drogą pośrednią
*Przykład: zakup kawy rozpuszczalnej (Hair 1940r.)
Typologia technik projekcyjnych
*Indywidualne, np.:
-testy niedokończonych zdań
-test rysunkowy
-personifikacja
-animalizacja
-test skojarzeń
*Grupowe, np.:
-kolaż
-personifikacja
-animalizacja
-test skojarzeń
Obserwacja
*Obiektywne i ukierunkowane postrzeganie obiektów w ich naturalnym otoczeniu
*Jednostki badawcze (klienci…
… telefoniczny (ankieter odczytuje pytania przez telefon
-ankieta pocztowa
-ankieta prasowa
-ankieta roznoszona (ankieter rozdaje i odbiera)
-ankieta telefoniczna
-ankieta radiowa
-ankieta telewizyjna
-ankieta pod kontrolą (ankieter tylko stoi a respondent sam wypełnia)
-ankieta audytoryjna (w grupie - każdy samodzielnie wypełnia)
Wywiad kwestionariuszowy: zalety i wady
+wysoka kontrola pomiaru (obecność ankietera, możliwość obserwacji)
+wysoka jakość danych
+wysoki odsetek odpowiedzi
+możliwość stosowania pomocniczych materiałów wizualnych
+łatwość udzielania wyjaśnień
-wysoki koszt zbierania danych (konieczność dotarcia ankietera do respondenta)
-możliwość wpływania na wyniki przez ankietera
-brak anonimowości
Wywiad telefoniczny: zalety i wady
+szybkość realizacji (wstępne wyniki po 2-3 dniach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz