To tylko jedna z 29 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Autyzm u dzieci: Funkcjonowanie poznawcze Ewa Pisula Uniwersytet Warszawski Wydział Psychologii Inteligencja osób z autyzmem Leo Kanner (1943): osoby z autyzmem mają potencjalnie wybitną inteligencję, często „ukrytą” z powodu trudności społecznych i w komunikowaniu się. U ok. 70-75% osób z autyzmem - niepełnosprawność intelektualna Wysepkowe zdolności - u ok. 5-15% osób z autyzmem: 1. Pamięciowe (pamięć mechaniczna, ejdetyczna - fotograficzna). 2. Percepcyjne (dot. zdolności wzrokowo-przestrzennych). 3. Arytmetyczne . 4. Plastyczne . 5. Muzyczne . 6. Językowe . Autyzm a niepełnosprawność intelektualna U ok. 30-40% osób z niepełnosprawnością intelektualną występują zaburzenia należące do spektrum autyzmu Częstość występowania całościowych zaburzeń rozwoju w populacji osób z niepełnosprawnością intelektualną zależy od stopnia niepełnosprawności (Bouras, 1999; Kraijer, 1997) Npłn. int. w st. lekkim Npłn. int. w st. umiarkowanym Npłn. int. w st. znacznym Npłn. int. w st. głębokim 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 P ro ce n t p o p u la cj i o só b z n p łn . i n t. z a u ty zm e m Wysokofunkcjonujące osoby z autyzmem Ok. 25-30% osób z autyzmem z II powyżej 70 pkt, czyli w granicach normy Termin dobrze (wysoko) funkcjonujący ( high functioning autism – HFA ) może wprowadzać w błąd - osoby te prezentują względnie wysoki poziom rozwoju Inna definicja - wysoko funkcjonujące osoby z autyzmem to osoby z inteligencją co najmniej przeciętną (II powyżej 85), około 20% osób z autyzmem (Neisworth i Wolfe, 2005) Czy istnieje typowy dla autyzmu profil zdolności intelektualnych? 1. W populacji osób z autyzmem istnieje duże zróżnicowanie indywidualne w zakresie profilu zdolności intelektualnych. 2. Nie ma typowego profilu tych zdolności. 3. Istnieją jednak pewne charakterystyki, podobne u wielu osób z autyzmem. Osoby z autyzmem: a) osiągają znacznie wyższe wyniki w skali wykonawczej niż w skali werbalnej, b) znacznie lepiej radzą sobie z abstrakcyjnymi problemami niż problemami związanymi z sytuacjami społecznymi, c) osiągają relatywnie wysokie wyniki w teście „Wzory z klocków” (analiza abstrakcyjnego wzoru wizualnego i manualne odtworzenie go za pomocą klocków), d) wyniki w tym zakresie są u nich znacznie wyższe niż w teście rozumienie sytuacji społecznych (Shah i Frith, 1993). WNIOSEK: W badaniach inteligencji osób z autyzmem należy stosować przede wszystkim skale NIEWERBALNE (Leiter, Columbia; nie Raven)
(…)
… posługiwania się testem normy są opracowane dla warunków standardowych;
zaburzenia w zachowaniu mogą znacznie obniżać wyniki uzyskiwane
przez dziecko i uniemożliwiać dokonanie rzetelnej oceny;
ścisłe stosowanie procedury sprawia, że mierzymy stopień zdolności
dziecka do uczestniczenia w sytuacji testowej, a nie poziom jego zdolności
intelektualnych.
Diagnosta musi uwzględnić trudności dziecka ze skupieniem…
….
Wyjątki przeciwne związane z pogorszeniem funkcjonowania
w okresie dorastania, a także dotyczą osób, które mimo wcześniej
stwierdzonych dobrych zdolności intelektualnych w skali bezsłownej
nie rozwinęły swoich zdolności werbalnych.
Deficyty poznawcze charakterystyczne dla autyzmu
I. Zdolność “czytania” umysłu
(teoria umysłu)
(S. Baron-Cohen, A. Leslie, U. Frith)
zaburzony wrodzony mechanizm poznawczy…
…. gafa, przez co bywają spostrzegane jako agresywne,
napastliwe, a w najlepszym razie bardzo niesympatyczne);
c) wpływają na rozwój mowy, ponieważ wiążą się ze zdolnością do
tworzenia wspólnego pola uwagi – monitorowania kierunku
patrzenia innej osoby, podążania wzrokiem za jej wskazującym
palcem czy też wskazywania w celu przyciągnięcia wzroku innej
osoby.
Osoby z autyzmem:
1. nie rozumieją zasady…
… specyficznych dla autyzmu występują one również u osób z innych grup klinicznych.
2. Żaden z deficytów poznawczych nie występuje u wszystkich
osób z autyzmem (np. u około 20% osób nie stwierdza się
zaburzeń w zakresie teorii umysłu).
3. Obecność tych deficytów nie wyjaśnia wszystkich zaburzeń
występujących u osób z autyzmem.
Dziękuję za uwagę!
…
…, ale jednocześnie
- elastyczne dostosowywanie aktywności do zmian w środowisku.
Lokalizacja – płaty czołowe
Osoby z autyzmem, podobnie jak pacjenci z uszkodzeniami płatów
czołowych, mają problemy z powodu:
–
skłonności do perseweracji,
–
ogniskowania uwagi na detalach,
–
impulsywności,
–
trudności z planowaniem zachowań celowych,
–
ograniczonej zdolności realizacji właściwego planu działania,
–
trudności…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)