W niniejszej notatce poruszone zostały następujące zagadnienia: wychowanie, System wartości, rozwój osoby ludzkiej, wychowawca, władza, władza rodzicielska, wiedza, autorytet. Ponadto w treści notatki można spotkać się z następującymi pojęciami: ocena moralna, posłuszeństwo, proces samowychowania, Robertson.
AUTORYTET I JEGO ZNACZENIE W PRACY NAUCZYCIELA
Pojęcie wychowania rozumiane jest często przez nastolatków jako forma nacisku, przymusu, ograniczeń ze strony rodziców i wychowawców Takie rozumienie wychowania wynika najczęściej z braku właściwych relacji osobowych w procesie wychowania. W rzeczywistości obie uczestniczące strony wzajemnie się wychowują, Z jednej strony wychowawca to kłoś, kto powinien znać drogę i jednoznacznie widzieć cel wychowania, a z drugiej strony wychowanek podążający za swoim mistrzem - w ta samą stronę
Trud wychowania nie należy do łatwych jest jednak przejawem troski o rozwój człowieka Istota ludzka nie może, bowiem stać w miejscu. Autentyczne wychowanie to proces kształtowania człowieka już w pełni ludzkiego przeżywania wszystkich przejawów życia człowieka. Każde, zatem wychowanie musi mieć swój cel i musi być oparte na spójnym systemie wartości. Wartości te stanowią pewnego rodzaju środki (narzędzia) osiągania celu wychowania. Jak się okazuje szczególnym polem walki o młodego człowieka jest właśnie system wartości. Szerzący się liberalizm próbuje wykorzystać aktualna sytuacja młodego człowieka (brak realizmu, silne emocje, wpływ okresu dojrzewania, przesadny krytycyzm szczególnie wobec starszych) do swoistego rozmywania systemu wartości. W zamian tworzy się miraż łatwego życia i użycia, wolny od odpowiedzialności i obowiązków System wartości zastępuje się swoiście rozumianym liberalizmem opartym na mgliście formułowanych pojęciach tolerancji, swobodzie wygłaszania opinii, nie narzucaniu swej woli lip, W takich warunkach brak kryteriów oceny ludzkich postaw, a takie wartości jak dobro, prawda, sprawiedliwość pozostają w sferze dalekich iluzji. Harmonijny rozwój osoby ludzkiej wymaga wzmocnienia procesu integracji osobowej, która przejawia się zdolnością do działania zgodnie z wybranym systemem wartości.
W tym sensie naczelnym zadaniem wychowawczym wobec młodego człowieka jawi się odpowiedzialność wyrażająca się w wypełnianiu czterech podstawowych elementów wiem, co robię, wiem, po co, przewiduję konsekwencje, jestem gotowy je realnie ponosi.
Wspomniany wyżej fakt, ze wychowawca musi być mistrzem dla wychowanka można również wyrazić inaczej mówiąc o konieczności autorytetu w wychowaniu są różne źródła autorytetu. Źródłem autorytetu może być władza. Jest to niewątpliwie dość powszechnie występujący autorytet, chociaż - jak się często okazuje - niezbyt trwały. Mówi się o władzy rodzicielskiej, której źródłem pierwotnym jest prawo naturalne., a nic prawo stanowione czy tez tradycja. W wychowaniu władza rodzicielska jest ściśle powiązana z postawą miłości do wychowanka. Brak miłości w wychowaniu prowadzi do wynaturzeń w postaci niechęci czy nawet przemocy. Innym źródłem autorytetu może być wiedza. Młodym ludziom imponują, wychowawcy posiadający rozległą wiedzę, jednakże każdy człowiek może ją posiąść w ograniczonym zakresie - stąd tez i autorytet, jaki z niej wynika jest ograniczony. Niewątpliwie ważnym źródłem autorytetu jest wysoka ocena moralna. Ograniczoność tego źródła wynika z oczywistego faktu, że nie ma ludzi bez wad Młody człowiek z wyostrzonym i częściowo przesadnym zmysłem Krytycyzmu wyłowi je
(…)
…; cynizm wobec wszelkich wartości, handel rozrywką odciągający młodego człowieka od ważnych problemów, pornografia, nałogi, agresja, koniunkturalna zmienność postaw. Tym zagrożeniom miody człowiek musi stawić czoło Będzie to możliwe, gdy jego wątpliwości i rozterki będzie mógł skonfrontować z zachowaniami uznanych przez siebie autorytetów. Zdaniem Robertsona duże znaczenie w zapewnieniu ładu w klasie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)