Atrakcyjność interpersonalna 1. Efekt częstości kontaktów - zjawisko polegające na tym, że im częściej widzimy i kontaktujemy się z drugą osobą, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona naszym przyjacielem. Ujawnia się ono na każdym, nawet najniższym poziomie i w zachowaniu ludzi w każdym wieku. Atrakcyjność i częstość kontaktów zależą nie tylko od rzeczywistej odległości fizycznej, lecz także od psychologicznej (funkcjonalnej) - wyznaczona określonymi elementami projektu architektonicznego.
2. Efekt czystej ekspozycji - zjawisko polegające na tym, że im częściej jesteśmy wystawieni na ekspozycje bodźca, tym bardziej jesteśmy w stanie ten bodziec polubić. Powstaje jako wynik naszego oswojenia się z innymi osobami czy też prostej dostępności do osób, które są blisko nas. Sami wolimy te podobizny naszej osoby, do których jesteśmy najbardziej przyzwyczajeni. Ważne jest również podobieństwo fizyczne, a z biegiem czasu psychiczne( im bardziej czyjeś opinie są podobne do naszych własnych, tym bardziej jesteśmy skłonni polubić tę osobę).
3. Dlaczego podobieństwo jest tak ważne dla atrakcyjności interpersonalnej? I. Ludzie, którzy są do nas podobni, dostarczają społecznego wsparcia dla naszych własnych cech i wierzeń - potwierdzają nasze przekonanie, że mamy rację; II. Świadomość, że nie jest się osamotnionym, działa uspokajająco, a to sprawia, że lubimy tych, którzy się z nami zgadzają; III. Ludzie, którzy mają sprzeczne poglądy z naszymi przypominają nam spotkanie w przeszłości osoby niemiłe, niemoralne, słabe czy bezmyślne.
4. Atrakcyjność fizyczna. Piękno tworzy silny stereotyp, polegający na przeświadczeniu, że pozytywne cechy idą w parze z urodą. Ludzie atrakcyjni mogą myśleć o sobie jako o osobach dobrych bądź miłych, ponieważ są w konsekwencji traktowani w taki sposób. Prawdą jest, że bardziej lubimy atrakcyjnych fizycznie, a także prawdą jest, że to, jak bardzo lubimy innych, wpływa na to, co myślą oni o swojej atrakcyjności. Piękno jest cechą patrzącego. Im bardziej kogoś lubimy, tym przyjemniejszy wydaje nam się jego wygląd.
5. Obsypywanie pochwałami. Jedną z metod zdobywania przyjaciół jest obsypywanie pochwałami wraz z lekką krytyką. Sądzimy, że osoby dostrzegające nasze rysy i skazy są inteligentniejsze i bardziej interesujące w porównaniu z tymi, którzy widzą jedynie pozytywy. Ingracjacja - stosowanie strategii w celu manipulowania innymi czy zdobywania ich sympatii.
6. Lubić i być lubianym. Najważniejszym wyznacznikiem tego czy kogoś lubimy, jest prawdopodobnie to, czy ta osoba lubi nas. Jeżeli zachowujemy się w sposób wyrażający naszą wiarą w to, że dajemy się lubić i wszyscy dookoła nas lubią, to zwiększamy prawdopodobieństwo, że inni nas lubią.
7. Efekt zysku - strat - zjawisko polegające na tym, że tym bardziej lubimy daną osobę, im więcej wysiłku musieliśmy włożyć w zmianę jej opinii o nas, natomiast tym mnie lubimy daną osobą, im więcej jej pierwotnej sympatii straciliśmy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)