To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ASPEKTY TECHNOLOGICZNE NAWIERZCHNI ASFALTOWYCH
Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco odbywa się na specjalnie przygotowanych i placach - bazach produkcyjnych. Jednym z podstawowych elementów takiej bazy jest składowisko materiałów.
Składowanie kruszyw powinno odbywać się w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub zmieszaniem różnych rodzajów kruszyw. Asfalt i wypełniacz powinny być składowane w specjalnych zbiornikach.
Mieszanki mineralno-asfaltowe produkowane są w wytwórniach-otaczarkach, których podstawowymi elementami są dozatory kruszyw, suszarka kruszywa, mieszalnik, dozator wypełniacza i asfaltu oraz zbiornik na gotową mieszankę. Nowoczesne wytwórnie mieszanek mineralno-asfaltowych zapewniają dokładne, wagowe dozowanie składników, co jest podstawowym warunkiem uzyskania dobrych, jednorodnych mieszanek. Wyprodukowana mieszanka jest przewożona samochodami samowyładowczymi na miejsce wbudowania. Do układania warstw z mieszanki mineralno-asfaltowej stosowane są specjalne rozkładarki, zaopatrzone w układy sterowania zapewniające właściwą grubość i równość układanej warstwy. Warstwa z mieszanek mineralno-asfaltowych musi być układana na gorąco, czyli przed ostygnięciem zagęszczona przez walce drogowe (stalowe lub ogumione). Według takich zasad odbywa się produkcja i wbudowywanie betonu asfaltowego, mieszanek SMA i asfaltu piaskowego.
Asfalt lany, ze względu na odmienny skład i konsystencję, może być produkowany w przystosowanych do tego celu wytwórniach, a często jest wytwarzany w specjalnych kotłach produkcyjno-transportowych. Również układanie warstwy asfaltu lanego może być wykonywane mechanicznie lub ręcznie. Warstwa asfaltu lanego nie wymaga zagęszczenia walcami.
Powierzchniowe utrwalenie, służące jako warstwa ścieralna nawierzchni, powstaje przez skropienie lepiszczem asfaltowym istniejącej nawierzchni, posypaniu jej kruszywem i zagęszczeniu. W rezultacie następuje uszczelnienie nawierzchni i jej ochrona przed bezpośrednim działaniem ruchu.
Powierzchniowe utrwalenia stosuje się do uszczelniania i impregnacji nawierzchni, odnawiania nawierzchni asfaltowych jako zabieg utrzymaniowo-remontowy, oraz do ulepszania nawierzchni tłuczniowych i żwirowych.
Jako lepiszcza do powierzchniowych utrwaleń można stosować miękkie asfalty drogowe, asfalty upłynnione, lecz najczęściej obecnie stosuje się kationowe emulsje asfaltowe. Kruszywo powinno charakteryzować się odpowiednią jakością i brakiem zanieczyszczeń. Wykonanie powierzchniowego utrwalenia polega na oczyszczeniu istniejącej nawierzchni i skropieniu emulsją asfaltową za pomocą odpowiedniej skrapiarki mechanicznej.
Bezpośrednio po skropieniu emulsją, następuje równomierne rozsypanie grysu, najlepiej mechanicznie przy użyciu samochodowych rozsypywarek. Kolejną czynnością jest zagęszczenie rozsypanego grysu walcem ogumionym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)