To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ARKUSZ OBSERWACJI ADHD
Arkusz ... składa się z trzech części. Część A zawiera wskaźniki związane z zaburzeniami koncentracji
uwagi . Część B zawiera wskaźniki dotyczące nadruchliwości i impulsywności . W trakcie przeprowadzania
diagnozy należy zidentyfikować dany wskaźnik u badanej osobyi oznaczyć, czy występuje on: zawsze,
często, czasami czy nigdy.
Arkusz obserwacji wypełnia nauczyciel zakreślając w tabeli symbolem „ ” częstotliwość
Występowania danego zachowania u ucznia.
Nazwisko, imię …………………………………………………………………..
Data urodzenia ………………..
Szkoła, klasa…………………………..
Wskaźniki
A. ZABURZENIA
KONCENTRACJI UWAGI
1.
Brak koncentracji w czasie zajęć
szkolnych
2. Brak koncentracji w czasie zabaw i
gier
3. Wskazany do odpowiedzi nie
zawsze wie o co jest pytany
4. Nie przestrzega podanych
instrukcji
ma kłopoty z dokończeniem
5. zadań szkolnych
Nie wypełnia codziennych
6. obowiązków
7. Ma trudności z zorganizowaniem
sobie pracy i innych zajęć
8. Unika zajęć wymagających dużego
wysiłku
9. gubi rzeczy niezbędne do pracy lub
innych zajęć, np. zabawki, przybory
szkolne
10. Łatwo się rozprasza pod wpływem
zewnętrznych bodźców
PODSUMOWANIE:
Nigdy
Czasami
Często
Zawsze
B. NADRUCHLIWOŚĆ
I IMPULSYWNOŚĆ
1.
Nerwowe ruchy rąk lub nóg
2.
dziecku trudno jest usiedzieć w
jednym miejscu wstaje podczas
lekcji z ławki i chodzi po klasie
Chodzi po pomieszczeniu,
wspina się na meble
3.
4.
Nie bawi się spokojnie
5
ma kłopoty ze spokojnym
odpoczywaniem
Biega jak „nakręcony”
6.
7.
8.
Głośno zachowuje się podczas
zajęć
Wyrywa się z odpowiedzią
9.
Nie czeka na swoją kolej
Wypowiedzi
10. Przerywa, wtrąca się przeszkadza
w rozmowie innym
11 Ma trudności z przystosowaniem
się do nowych sytuacji
PODSUMOWANIE:
Jeżeli w każdej części (A i B) wystąpi po 6 lub więcej z podanych wyżej wymienionych objawów
istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że u obserwowanego dziecka występuje zespół
nadpobudliwości psychoruchowej.
Bibliografia:
1. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygom czyli ADHD bez tajemnic, Wydawnictwo Pedagogiczne
ZNP, Kielce 2007;
2. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół
nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, str. 228-229
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (1)
Mariola napisał(a):
2017-10-05 10:16:12
bardzo przydatne :)